Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Lidbergs hälsocamp flyttar till Östersund

En omsättningsökning från dagens drygt tre miljoner kronor till cirka fem miljoner och därtill flera nyanställningar. Det handlar om en rivstart då hälsoföretaget Svenska hälsocampen med brottaren och TV-dansaren Martin Lidberg intar Östersund.

Se ÖPTV:s inslag ovan.

Annons

– Kan inte tänka mig en bättre stad än Östersund för den här verksamheten, säger Martin Lidberg, grundare och ägare av företaget fram tills nu.

Efter några månaders förhandlingar är nu övertagandet i hamn och de nya ägarna blir Spinto Sweden AB, hälsoanläggningen Fristilen och Martina Lundholm AB.

Svenska hälsocampens företagsidé är att motionären ska betala cirka 20 000 för ett åtta veckor långt program, som ska leda fram till en livsstilsförändring. Programmet inleds med fyra veckor träning där motionären är bosatt. Den femte veckan kallas alla deltagare till campen, till lägret, i Östersund. Kursen avslutas därefter med tre veckors egen träning på hemmaplan.

– Vi jobbar med en helhetslösning inom kost, motion och beteende. Under campen ingår helpension föredrag och workshops, dessutom tillhandahåller vi bland annat massörer under campen, säger Martin Lidberg som grundade företaget men som nu lämnar ägarrollen för att enbart vara hälsocoach och fys-tränare i företaget.

Frida Stein på Fristilen är en av delägarna i den nya ägarkonstellationen. Hon hoppas att företaget kommer att få ett varmt välkomnande.

– Hittills har Svenska hälsocampen aldrig marknadsfört sig annat än via en hemsida. Nu hoppas jag att kraftigare marknadsföring ska ge ett större gensvar från hela Sverige. Vi kommer att sikta på hela sex till åtta camper per år här i länet då motionärer från hela landet kommer till Östersund, säger Frida.

Redan nu är flera samarbetspartners aktuella. Två är klara, Vintersportcentrum och Peak Innovation, men fler är tillfrågade.

– Etableringen här kommer att betyda mycket för Östersund. Vi kommer ju att få hit fler besökare till länet, säger Anna Wersén, vd för destination Östersund som räknar med att bland annat få se fler motionärer och föredragshållare på plats.