Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Livet som företagare: Maria Rubensson

Maria Rubensson

Ålder: 55

Bor: Öhn och Frösön

Familj: Min man Rolf, två gemensamma barn Emma och Per, Rolfs barn Anders och Elin samt hunden Bäska.

Annons

Hur gör man för att utveckla företaget? Öka lönsamheten? Borde kanske sälja av någonting?

Det här med kostnadsbesparingar, hur fördelar man dem? När det är dags att avveckla, hur förebreder man inför det?

Det finns många ekonomiska moment som kan skapa frågetecken i en företagares vardag. De tre begreppen redovisning, deklaration, och bokföring kan för många kännas som stora hinder. Nödvändiga ont som sammanställs i sista minuten, eller inte alls. Det här med affärsplaner, utvecklingsmöjligheter och lönsamhet, marknadsvärde och kalkyler, hur fungerar det egentligen?

Det är bland annat sådana frågor som Maria Rubensson och hennes kollegor hos Ekorrit ofta hjälper till att besvara.

Ekorrit startades upp 1990. Det var då som Maria och hennes man Rolf bestämde sig för att det var dags att testa vingarna som egna företagare.

– Jag såg behovet av ekonomisk rådgivning och att finnas som ett bollplank för småföretagare.

Företagsnamnet är något utav en ordlek.

– Eko står för ekonomi och rit för den ritningshantering som min man, som är byggingenjör, var verksam med vid den tiden. Det extra r:et i mitten står för Rubensson, förklarar Maria.

Då, under 90-talet, var Maria en typ av multiarbetare som gjorde allt från att ha kundmöten till att sköta marknadsföringen av företaget.

– Så här i efterhand är det enda jag ångrar att jag inte anställde tidigare. Jag slet ont för att hinna göra allt.

Från start, och fortfarande, har företaget Ekorrit två verksamhetsgrenar. Den tekniska rådgivningen svara Rolf för. Från att tidigare mera allmänt arbetat inom byggsektorn, har han under senare år specialiserat sig på vindkraftsutbyggnad.

– Vi är elva stycken tjejer som jobbar inom företaget och det fungerar jättebra. Jag har full tillit och förtroende för mina kollegor. Det är roligt att se dem och företaget växa.

Utöver hjälp med bokföringen eller deklarationen kan Maria och hennes medarbetare också erbjuda olika former av ekonomisk rådgivning.

Huvudkontoret ligger i Strömsund, men sedan tio år tillbaka finns ett mindre kontor också i Östersund.

Det är ingen tvekan om att företaget går bra. Sedan 2002 har anställningsskaran utökats med en extra anställd per år och kundkretsen växer hela tiden.

– Vi är ständigt på jakt efter ytterligare medarbetare. Så länge som nya kunder kontaktar oss så kommer vi att fortsätta utveckla företaget säger Maria.

Ekorrit har för närvarande kontor i Strömsund och Östersund, med en heltidsanställd på Östersundskontoret.

Kunderna som hör av sig, är allt från nystartade småföretag till befintliga sådana med större verksamheter. Inom en mängd olika branscher.

I egenskap av utbildad lantmästare brinner Maria själv lite extra för jordbruk och gröna näringar. Det, och att de anställda är specialiserade, är en viktig del i företagets framgångshistoria. Varje medarbetare får ta hand om de områden och arbetsuppgifter som ingår i deras expertis.

– Men alla är lika mycket värda, kunder som medarbetare. Kunder med små som stora företag ska få lika mycket tid och bemötas med lika stor respekt. Det samma gäller inom företaget, allt hänger ihop och alla behövs, det är nog det som gör att det går bra, säger Maria.

Vad är det som gör jobbet roligt?

– När man pratar redovisning tänker de flesta på papper och siffror, men vi jobbar mer med människor än med papper. Alla kunder har olika tänk, olika visioner och olika behov, det gör det roligt. Mötet med så många olika människor.

Finns det något du skulle önska av företagarna?

- Ja, det att fler företag tog sig tid att verkligen fundera över vart de vill och vilka mål de har. Det är viktigt att ta sig tiden att reflektera, det betyder så mycket, säger Maria.

Vad hoppas du på för framtiden?

– Att jag ska kunna fortsätta arbeta med det som jag är bra på. Kunna arbeta ännu mer med småföretagare och där man följer med under en process. Från att de startar och att se hur de utvecklas. Det är verkligen jätteroligt, säger Maria Rubensson.