Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lokala kändisar uppmärksammar kvinnomisshandel

För att uppmärksamma mäns våld mot kvinnor lanserar nu kvinnojouren i Östersund en matkasse. Där lokala kändisar agerar vackert brudpar på kassens framsida. Baksidan visar en helt annan verklighet.

Annons

Det är författaren Elin Olofsson och musikern Micke "Mojo" Nilsson som sminkat sig och svidat om till bröllopskläder för att vara med i julkampanjen. På matkassens framsida är det ett traditionellt bröllopsfoto med ett par i bröllopskläder och en rödvitblommig bukett.

På påsens baksida håller brudgummen ett distinkt grepp runt brudens vänstra handled och håller den upptryckt på ryggen mellan hennes skulderblad. Hon bär även två stora tydliga blåmärken – ett på armen och ett i nacken.

– Jag var tveksam till att framstå som kvinnomisshandlare, säger Micke "Mojo" Nilsson, som ändå inte behövde tänka länge innan han tackade ja till att delta i Kvinnojourens kampanj.

Elin Olofsson tvekade inte alls när hon fick frågan.

– Det är självklart att ställa upp i det här sammanhanget. Det här är ett sätt att få med information hem till köksbordet, säger hon.

Det är medel från Brottsoffermyndigheten och lokala sponsorer, som finansierar projektet. Till sin hjälp har man haft fotografen Anna Wilhelmsson, professionella sminkörer och en åklagare som har koll på var blåmärken brukar sitta, och hur de ser ut.

– Det kändes ganska obehagligt faktiskt. Det finns många kvinnor som lever i den här situationen. I fotostudion, med åklagaren som berättade om hur det brukar se ut, blev det väldigt nära. Det kändes som om det var skador som jag kunde ha fått på riktigt, säger Elin Olofsson.

Kampanjen är en del av den årliga och världsomfattande kampanjen 16 Days of Activism, vars syfte är att samla individer och organisationer för att öka medvetenheten om mäns våld mot kvinnor. Vilket anses vara eftersatt som människorättsfråga.

– Kvinnojouren handlar inte bara om att ge stöd till enskilda individer, utan även om kampanjer för att åstadkomma förändring, säger Jessica Rundberg, som jobbar på kvinnojouren.

Onsdag den 10:e december kommer representanter från kvinnojouren dela ut och packa kassarna i tre livsmedelsbutiker i Östersund – på Mittpunkten, Traktören och Konsum på Frösön.