Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Lyften som sparar "orken"

Skotermodellen Larven satte han ihop på Lenko som första jobb.

Nu bygger han släpvagnar till motorcyklar samt snöskoterkälkar.

– Den portabla skoterlyften för lössnö är det senaste jag utvecklat, säger Per Knutas.

Annons

I Odenskog ligger ett företag som heter KAP AB. De är grossister i sågande verktyg men i företaget finns även en liten avdelning som heter "teknik". De är en av få tillverkare av släpvagnar för motorcyklar i Sverige.

– Jag är själv intresserad av motorfordon och har åkt en hel del snöskoter men problemet är att man hela tiden ska ha med sig en masa saker ut på turen och det finns inga skoterkälkar som håller måttet, berättar Per Knutas.

Då bestämde jag mig för att ta fram en liten kälke med fjädring, att kunna ta med det viktigaste på skoterturen som mat och ved kanske lite extra bränsle. De flesta skoterkälkar har sett likadana ut de senaste 20 åren och i stort sätt har inga förändringar skett, fortsätter Per.

"IceBear" packkälke som tillverkas i Odenskog har A-armar med individuell fjädring som inte kostar skjortan. De flesta skotrar i dag har sådana i sin framvagn. Industribussningar med flänsar i alla leder finns för att få en mjukare gång. På kälken finns även plats för en grill, reservdunk och plastbackar för andra förnödenheter.

För att pressa priserna finns kälkarna som tillverkas i Östersund bara till försäljning direkt på fabriken. Man kan även beställa produkterna på deras egen Web shop. Vi har valt att inte ha några återförsäljare för att kunna ge våra kunder ett så lågt pris som möjligt, säger Per.

Alla som kört fast med sin snöskoter vet nog hur jobbigt det kan vara innan man kommer loss. En lössnölyft för snöskotrar är den senaste produkten på företaget. Lyften väger endast 1,4 kilo med en lyftkapacitet på 300 kilo. Den fäster man utanpå bandtunneln, då är den inte vägen under färd.

Den här produkten tror jag är ett välkommet tillbehör för oss i skoterbranschen, avslutar Per Knutas.