Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

M:s ointresse för järnvägar en stötesten för alliansen

Annons

En ex-politikers memoarer blir självklart hett stoff under en valkampanj. När förra Centerledaren Maud Olofssons "Jag är den jag är" kommer ut om några veckor kunde tajmingen knappast vara bättre åtminstone för författaren.

Det utdrag ur boken Dagens Nyheter publicerade i går kom däremot synnerligen olämpligt för statsminister Fredrik Reinfeldt. Mitt i en vinter som hittills bjudit på flera tågolyckor där misstankar om uselt underhåll tycks välgrundade kommer Maud Olofssons vittnesmål om Moderaternas ointresse för infrastruktur, och särskilt då järnvägar.

"Moderaterna - - - uppfattade allt tal om järnvägar och vägar som landsbygdens sammansvärjning. De var bara intresserade av några enstaka vägprojekt, och då främst i Stockholmsregionen" skriver Maud Olofsson.

Beskedet kommer inte oväntat. I en intervju i Sydsvenskan 2007 deklarerade finansminister Anders Borg att "en investering i väg är fyra-fem gånger viktigare än i järnväg. Vi har överinvesterat i järnvägar. Vi måste våga göra en prioritering."

Med det perspektivet för ögonen försökte Moderaterna 2008 blockera en storsatsning på väg- och järnvägsunderhåll som Maud Olofsson förordade för att hålla den krisande ekonomin i gång. Den frågan ledde till hennes första svåra konflikt med Fredrik Reinfeldt, berättar Maud Olofsson i DN. Som också konstaterar att hon vann striden.

Plötsligt blir det lättare förstå varför infrastrukturminister Catharina Elmsäter- Svärd valt att inte focka Trafikverkets gd Gunnar Malm. Och varför hon klokt nog och till skillnad från skolminister Jan Björklund (FP) legat rätt lågt med att vältra över skuldbördan på tidigare S-regeringars försummelser.

Men frågan som osökt infinner sig är hur dagens Centerledning förhåller sig till de tongivande M-ministrarnas närmast programmatiska ointresse för landsbygdens infrastruktur.

SOL