Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Magnusson möter prinsen i sin comeback

Fredric Magnusson gör comeback på racingbanan. Dessutom i "kungaklassen" STCC – och på hemmaplan på Frösön!

– Nu har vi startat resan, säger 27-åringen.

Annons

Grabben från Lit har legat lågt hela året och inte kört en enda tävling. Allt strul i fjol i Camaro Cup, inte minst den våldsamma kraschen på Frösön, har satt sina spår.

Mentalt som ekonomiskt.

– Jag vet att jag kan köra bil. Det visade jag både 2008 och 2009, då jag var med i toppen. Men det har varit en tuff resa från i fjol. Vi har inte kommit ifatt med allt (ekonomiskt).

Det värsta mörkret är ändå skingrat. Nu är han redo igen. Att comebacken ska ske på Airport Race på Frösö flygplats (9–10 augusti) är ingen överraskning.

Däremot är det sensationellt att det blir i en STCC-bil, Sveriges största racingklass och enormt penningslukande.

Magnusson har hittat ett samarbete med Brovallen Design, samma team som förre jämten Alx Danielsson körde för i TTA i fjol.

Brovallen är det tredje största teamet i STCC efter Volvo och BMW. Teamet har tre bilar, men till den här tävlingen har en av förarna, Niclas Olsson, hoppat av.

Magnusson tar hans bil. Den andra bilen körs av Joakim Mangs, just nu tia totalt.

Fredric skiner ikapp med solen och tacka för det. En säkrad styrning i STCC – även om det bara gäller en tävling – är det överlägset största i hans racinglliv.

– Det ska bli jättekul. Jag har stor respekt för konkurrenterna. De övriga 14 förarna håller verkligen toppklass. Varje placering som jag kan ta är en bonus.

• Du menar att även prins Carl Philp är en vass förare?

– Ja, han är superduktig och har också mycket rutin. I ett av loppen i år var prinsen bara fyra tiondelar efter Thed Björk på ett av varven. Det är jättebra.

Satsningen är den största i Magnussons karriär.

– Det är sjukt mycket pengar, inflikar hans pappa Mikael.

• Handlar allt om pengar för att få en startplats i ett STCC-team?

– Ja, till 100 procent. STCC tar heller inte in vilken som helst, säger Fredric, som kämpat i två-tre månader för att för grönt ljust för "startpaketet".

– Först fick jag klart med en sponsor. Hans insats blev en bra grund. Sedan har jag tjurat på och hittat nya sponsorer. Några nya, några gamla.

Avtalet med Brovallen Design gäller enbart Frösötävlingen.

– Steg 1 är Airport Race. Om jag presterar väldigt bra inför teamet är det inte omöjligt att det blir en fortsättning, men jag vågar inte tro på något.

Fredric Magnusson vet att han inte tävlar på "samma villkor" som sina konkurrenter. De har kört hela säsongen, han har knappt hunnit sitta ned i sin Citroen.

18 varv i Karlskoga i förra veckan är allt som Magnusson får innan tävlingen. Orsak: STCC har testförbud.

• Vad är roligast med satsningen?

– Jag kan tycka att det är 50–50 mellan allt runt omkring och körningen. Jag tycker om att ställa ut bilen så här, prata med folk och sälja sig själv.

Mitt i den mjuka framtoningen finns något målmedvetet, något skarpt hos Fredric Magnusson. Han vet att han inte kan vara en "talang" hur länge som helst, eller bli kvar på samma nivå.

– Vi har stått stilla i utvecklingen i flera år. Nu krävs det andra sponsorer. Målet är att hitta ett renodlat Jämtlandsteam till nästa år.

• Du är medveten om att det ligger mycket i potten i Frösötävlingen?

– Ja, det är jätteviktigt. Hela biten, framförallt att bygga upp mitt varumärke. Att vara hemmahoppet.