Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Magnusson på hugget

Att köra rallytävlingar i vintras var ett helt rätt val.

Det konstaterar Fredric Magnusson inför premiären i Camaro Cup.

– Nu känner man sig mer på hugget, säger han.

Annons

Litssonen jobbade länge för att det skulle bli en styrning i STCC den här säsongen. Men till slut valde han ändå att stanna kvar och istället köra sin tredje säsong i Camaro Cup.

– Just nu känns det valet bra. Det var som Kenny Bräck sa till mig en gång, "man ska köra den klass man har råd med och vinner eller presterar bra i innan man tar steget upp till nästa klass". Nu är målet att bygga upp teamet eftersom det ställs högre krav och resurser i STCC och leverera resultat, säger 26-åringen.

Förra säsongen slutade med en niondeplats totalt i Camaro Cup. Vid finalen i Mantorp stod Magnusson för flera topptider och slutade på en fjärdeplats, en avslutning som sporrar inför den här säsongen.

– Jag fick upp farten mer och mer. Det var riktigt roligt när det var betydligt närmare till toppen. I år är det ett otroligt tight mästerskap om man tittar på stjärnstatusen. Det finns många namnkunniga som legat på VM-nivå och som kört utomlands. Men jag siktar på toppen. Jag kör för att vinna även om det inte kommer att bli lätt.

Magnusson räknar dock inte med att vara i topp vid de två första tävlingshelgerna. Jämfört med sina konkurrenter i toppen har han färre testdagar vilket på tävlingsbanan kan vara mycket avgörande.

– De har minst fyra testdagar och vi har gjort en. Det är en jättestor skillnad. Att justera och hitta de rätta inställningarna betyder jättemycket. Ändrar du någon millimeter åt något håll kan det göra tre till fyra tiondelar. När det är så tight med 25 bilar inom två sekunder gör det mycket.

Jämfört med samma tid ifjol känner sig Magnusson ändå mycket mycket bättre förberedd. Han har till exempel ett helt års viktig erfarenhet i bilen samt en vintersäsong i rallystolen.

– Det har absolut varit bra och nyttig körning. Nu har man lite mera fart i kroppen än vad man brukar innan säsongen drar igång. Jag har sett flera racingförare som kompletterar med rally på vintern. Annars går det ett halvår då du inte kör något.