Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Målet för Sjukvårdsrådgivningens väntetid uppnått i länet

Göteborg var sämst i landet. I Östersund har man nått målet. 90 procent av alla samtal till Sjukvårdsrådgivningen besvaras inom tre minuter.

Annons

Men för hela månaden är man bara uppe i 70–75 procent av alla samtal under hela dygnet.

Det beror enligt Eva-Lena Bragée, enhetschef på Sjukvårdsrådgivningen i Jämtland, på att man bland annat har en mindre personalstyrka och längre samtal på nätterna.

– En viss tid på dygnet är det 90 procent, säger hon.

Att Göteborg hade en så låg siffra som 24 procent tror Eva-Lena Bragée på att man har olika uppdrag.

En annan förklaring kan vara att Göteborg precis byter till 1177-numret. I Jämtland bytte man 2004, och har därför haft tid att vänja sig.

Sjukvårdsrådgivningsnumret 1177 har ett nationellt mål att 90 procent av alla samtal ska besvaras inom tre minuter.

I Göteborg besvaras endast 24 procent av alla samtal inom tre minuter. För hela landet är siffran 44 procent.