Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Många har hört om lagstiftningen

När mörkret faller över Östersund så är det inte bara gatubelysningen som tänds. Många verkar ha hört talas om lagstiftningen för cykelbelysning.

Annons

– Jag cyklade förbi någon herre på Stortorget i dag som varnade mig om att jag borde ha lyse på cykeln, säger Lars Rydén, som går på Mittuniversitetet.

Han står utanför Kärnan i centrala Östersund med sin hoj. Men ännu gör han ingenting olagligt, tror han i alla fall, för skillnaden mellan skymning och mörker är vag.

Ryktet sprider sig alltså, både bland dem som är trogna användare sedan förr och för dem som inte hade en aning om att regeln fanns.

Lars Rydén visste inte om att han riskerade böter när han cyklade i mörkret.

– Men varningen fick mig att tänka till. Det kan vara värt att köpa lysen för den där femtiolappen eller vad det kan kosta, säger han.

Lite längre bort stöter ÖP på idrottslärare Guje Nilsson. Hon blev varse regeln för några år sedan när en polis stoppade henne. Men då fick hon bara en tillsägelse.

– Jag har cyklat på vintern i många år och har både dubbdäck, lysen och hjälm. Men om man börjar jobbet lite senare någon dag så kan det vara svårt att komma ihåg att ta med lamporna eftersom det är ljust ute. Men när man ska hem igen så är det ju mörkt, säger hon.