Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Många nyårslöften handlade om träning. Jag är helt säker."

För mig är det helt obegripligt. Jag kan inte förstå att man inte väljer att lägga tid på träning. Jag blir knäpp om jag inte får koppla bort hjärnan för en stund och bara kötta. Inte tänka på något annat än att klara av nästa kilometer eller de tio benböjen som står på programmet.

Annons

Bara leva där och då. Känslan som infinner sig efter ett träningspass är svår att beskriva. Oftast känner jag mig bäst i världen. Typ. Så jäkla glad att jag klarade av passet.

I dessa tider blickar vi gärna tillbaka och sammanfattar hur året har varit. Gjorde jag allt som jag hade tänkt? Vad vill jag göra 2014? Ett nytt år och nya möjligheter. På nyårsafton ... stod du där med champagneglaset i handen samtidigt som himlen lyste rosa och grön av alla fyrverkerier? Lovade du dig själv; "nu ska jag ta tag i träningen, minst tre pass i veckan". Var det så? Jag har inget statistiskt underlag, men många nyårslöften handlade om träning. Det är jag är helt säker på. Och lika säker, och ledsen, är jag att säga att många av er inte kommer att hålla ert löfte.

Vad är det då som gör att jag hinner träna fyra till sex pass i veckan? Prioritering och planering. Dessutom är träning mitt stora intresse. Något jag tycker är kul, vilket gör det mycket lättare. Men jag har många i min omgivning som inte hinner träna och det kan jag inte förstå. Visst jag erkänner, självklart underlättar det att vara singel och inte ha småbarn där hemma. Men ändå?! Alla "hinner" väl bajsa till exempel? Eller? Där och då gör du ju en prioritering när du går på toa!

Det handlar om att våga välja. Och om att bestämma sig. Att vara smart. Sätt inte upp för höga mål. Du behöver inte ut och springa två mil. Avsett den tid du har, har du 20 minuter över så blir väl det en jättebra runda. Alla minuter du avsätter är en investering. Så ser jag på det. Det kanske gör att din kropp pallar ett stillasittande arbetsliv framför datorn och att du inte får problem med en stel och krånglande nacke.

Vet du om att du brukar ha svårt att hålla nyårslöftet? Att tre pass i veckan bara är en dröm på papperet innan ens januari är slut. Här får du några tips för att du ska hålla nyårslöftet och må bra:

• Krångla inte till det. Gör det enkelt. Du behöver inte det senaste i materialväg och du behöver inte ett gym eller en idrottshall. Ta barnens hopprep till exempel och hoppa i tio minuter i garaget innan du tar fram extramadrassen för gäster och gör lite armhävningar och situps.

• Ta den tid som finns. Har du bara en kvart över. Var nöjd med det!

• Skjut inte upp träningen. I början kan det vara tungt och man kanske måste "släpa sig iväg" innan det blivit en vana både för tanken och kroppen.

• Träningsappar. Det finns en uppsjö av dessa nu. Den jag själv mest använder är RunKeeper, men det finns många många fler. Testa dig fram.

• Gör saker tillsammans. Skaffa en träningskompis som kan dra med dig de gånger det känns tungt.

• Var snäll och rättvis i början. Ställ inte för höga krav på dig själv och gå inte ut för hårt.

• Testa dig fram. Hitta en träningsform som passar dig. Det ska vara roligt att träna.

Krönikan kommer från 100% Östersund.