Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Många söker stöd hos sjukhuskyrkan

Det blir allt vanligare att personal i landstinget söker sig till sjukhuskyrkan för att samtala om sin situation.

Annons

– Så fort det blir en oro i landstinget när det gäller ekonomin eller omorganisationer så märks det direkt hos oss. Då vet vi att det blir en ökad frekvens av personalrelaterade samtal, säger Håkan Stiberg, sjukhuspräst.

Sjukhuskyrkan erbjuder stöd till patienter och anhöriga och det handlar i allmänhet om krissituationer, svåra sjukdomar och dödsfall. Sjukhuskyrkan finns också som stöd för landstingets anställda och i den kategorin har efterfrågan på insatser ökat de senaste åren. Bland de som söker samtalsstöd finns alltifrån djupt troende till ateister.

– Många tycker att det är skönt att komma till oss eftersom vi inte för några papper och för att vi har tystnadsplikt, säger Kerstin Söderberg, sjukhusdiakon.

Bland de som vill ha stödsamtal finns många anställda som jobbar i den patientnära verksamheten, till exempel undersköterskor, sjuksköterskor och läkare. Och behovet ökar varje gång det kommer information om att landstingets pengar inte räcker och att nya förändringar väntar.

Sjukvårdspersonalen jobbar hårt för att hjälpa sina patienter och ju mer pressad arbetssituationen är desto större blir gapet mellan ambitionen och verkligheten. I det glappet växer frustration och förtvivlan och fler söker sig därför till sjukhuskyrkan för att försöka hantera situationen.

– Jag tror att alla bär på en känsla av otillräcklighet. Eftersom personalen är så pressad har de inte tid att vara kvar och prata med patienterna så mycket som de vill, säger Håkan Stiberg.

När en redan stressad medarbetare till exempel kommer i kontakt med en svårt sjuk patient vars familjesituation är jämförbar med den egna kan det uppstå en identifikation som kan vara känslomässigt påfrestande. Samtal med sjukhuskyrkans personal kan vara en hjälp.

– Vi känner att vi har ett betydelsefullt jobb och det finns ett enormt behov, säger Kerstin Söderberg.

Bland patienter och anhöriga är behovet fortsatt stort av att diskutera existentiella frågor av typen "Vad är meningen med livet?" och "Varför har just jag drabbats?". Relationsproblem tillhör också de vanligaste frågorna för sjukhuskyrkans personal att föra stödsamtal om. När livet närmar sig slutet kan svårigheter av den här typen ställas på sin spets och det är många som har behov av att prata.

– Relationerna är ofta komplicerade i dag, det är ofta flera familjer i familjen, säger Kerstin Söderberg.

Håkan Stiberg anser att eftertanken riskerar att hamna i skymundan i vårt stressiga samhälle där mycket av kommunikationen mellan människor inskränker sig till korta meddelanden om praktiska saker via mobiltelefon och dator. Men människans behov av att diskutera existentiella frågor har på intet sätt minskat bara för att den smarta mobiltelefonen har uppfunnits.

– Det finns en längtan efter det nära och äkta samtalet, där vi ser varandra och kan föra en dialog utan att bli avbrutna, säger Håkan Stiberg.