Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Marcus Åsling: Den norska planen för Meråkerbanan är spårlöst borta

Jag kunde aldrig tänka mig att den norska regeringen skulle bli Meråkerbanans dåliga samvete. Men här är vi nu. En mycket oväntad situation, där Sverige färdigställer elektrifieringen av järnvägen fram till den norska gränsen samtidigt som den norska högerregeringen sitter med armarna i kors.

Till skillnad från Sverige har Norge en erkänt stark distriktspolitik och är genom den en förebild för övriga nordiska länder.

Att det skulle bli Sverige som fick vänta in Norge är förvånande. Till Sveriges försvar var det bara 3,5 kilometer mellan Storlien och gränsen som behövde elektrifieras. Å andra sidan kändes den norska politiska förståelsen för projektets storhet desto starkare. Redan 2013 reserverades pengar i den norska transportplanen för att kunna genomföra en elektrifiering och 2017 skulle elektrifieringen ha genomförts om det inte vore för att den norska högerregeringe bestämde sig för att skjuta projektet på framtiden.

Till skillnad från Sverige har Norge en erkänt stark distriktspolitik och är genom den en förebild för övriga nordiska länder. Men löftet om en elektrifiering av Meråkerbanan verkar man inte hålla. I det senaste norska stortingsvalet lovade samtliga partier att en elektrifiering skulle ske. Men icke. Högerregeringen har skjutit fram satsningen på obestämd tid.

Sverige elektrifierade järnvägen fram till Storlien för mer än 70 år sedan - och rustar nu de återstående kilometerna fram till gränsen. Nu är det hög tid att Norge tar ansvar för sin del av banan

Det är mycket beklagligt eftersom en elektrifiering skulle binda samman Tröndelag och Jämtland ytterligare.

Centerpolitikern Håkan Larsson (för transparens tidigare politisk chefredaktör här på ÖP 1988 - 2002) är förmodligen den jämtländska politiker som drivit frågan längst. Han menar att elektrifiering skulle vara mycket betydelsefull för den regionala utvecklingen:

– En upprustning av Meråkerbanan innebär att vi får en modern järnväg över gränsen. Det får stor betydelse såväl för person- som för godstrafiken och skulle binda samman vår gemensamma region.

Larsson som är en stor vän av grannlandet Norge riktar samtidigt kritik mot den norska högerregeringen:

– Sverige elektrifierade järnvägen fram till Storlien för mer än 70 år sedan - och rustar nu de återstående kilometerna fram till gränsen. Nu är det hög tid att Norge tar ansvar för sin del av banan

Just därför är det också obegripligt att den norska högerregeringen inte tillvaratar tröndernas intressen.

En fullt elektrifierad järnvägslinje mellan Trondheim och Östersund skulle innebära en ny giv för vår region. Trondheims betydelse för pendling, jobb, ekonomiskt utbyte, handel och upplevelser skulle bli än mer betydelsefull än Östersunds närhet till Sundsvall. När valet plötsligt står mellan en tågresa till pulsen i Trondheim eller ... pulsen i Sundsvall blir valet mycket enkelt. Att trönderna blir stora vinnare på detta är naturligtvis självklart. Just därför är det också obegripligt att den norska högerregeringen inte tillvaratar tröndernas intressen.

Kan den norska högern komma till insikt eller måste vi vänta på en ny regering?