Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mardrömssändningen som hotar skidskyttets varumärke

Det tar år att bygga starka varumärken. Svenskt skidskyttes är grundmurat. Men om varumärken tar tid att bygga kan de krascha med blixtens hastighet. TV4:s mardrömssändning från Östersund i går kan utgöra en utmärkt ­grogrund för att just rasera skidskyttets kultstatus bland folket i tv-sofforna.

Annons

Kan ni tänka er en fotbollsmatch som ideligen bryts för reklam? Nej, så långt har det inte gått ännu. Därför trodde nog de flesta att TV4 hade omdömet att värna också vår största folkfest vintertid – skidskyttet. Men ideliga reklamavbrott förvandlade gårdagens TV4-premiär till en mardröm. Tävlingen blev omöjlig att följa. Den blev för att travestera till kanalens egen slogan för någonting som är riktigt uselt – en kalkon …

Det var synd om referenten Johan Edlund och bisittaren David Ekholm. De gjorde sitt yttersta och ska inte lastas för det som skedde. Men sällan har en mer omdömeslös tv-produktion av sport, ut till svenska folket, presterats än denna.

Visserligen är vi kanske lite bortskämda med att ha haft SVT:s professionella helhetsproduktioner som följt exempelvis en distanstävling från start till mål. Men att göra som TV4 nu gjorde, bryta för reklam lite hipp som happ, gjorde tävlingen spänningslös för oss tittare. Liksom de båda referenterna hade en helt hopplös uppgift att försöka uppdatera tittarna efter varje avbrott.

Det torde nu bli upp till Svenska Skidskytteförbundet att tillsammans med TV4 försöka nå någon sorts kompromiss, och det redan till i eftermiddag. För ska även damtävlingen med Helena Ekholm i spetsen förvandlas till ett World Cup i avbrott, så lär de flera hundratusen människor som bänkar sig för att titta, snart lämna sina tv-fåtöljer för fia med knuff eller en god bok.

Och om TV-tittarna skulle svika, lär sponsorer snart göra detsamma. Den negativa spiralen kan fort komma i rullning. Ingressens devis om starka varumärken som snabbt kan förvandlas till annat, får bara inte ske.

Det vore en katastrof både för svenskt skidskytte, för Vinterstaden Östersund och för ett folk som vant sig vid att följa såväl internationella som svenska aktiva skidskyttar från start till mål. Skidskyttet måste fortsätta vara en hela svenska folkets angelägenhet. Det är därför den växt sig så stark.

Därför måste TV4 tänka om och göra som i fotboll. Sända reklam före och efter – absolut inte mitt under tävlingarna. Det är att reta gallfeber på människor som vill se idrotten när det händer, i lugn och ro, och ingenting annat.