Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Märkliga tomtaffärer i Östersund

Annons

När kommunen har överlämnat angelägenheter till ett kommunalt bolag föreskriver kommunallagen att man ska se till att ”fullmäktige får ta ställning innan sådana beslut i verksamheten som är av principiell beskaffenhet eller annars av större vikt fattas”.

Östersundshems köp av mark på Stadsdel Norr är av den nämnda digniteten.

Det duger naturligtvis inte att kommunstyrelsen får ett ärende direkt på bordet vid sittande sammanträde med ett bristfälligt underlag för ett beslut som i praktiken redan är fattat och som omfattar stora belopp och oklara värden, samt innebär att Peab utan vidare löses från ett uppenbart för dem bevärligt avtal med kommunen.

En berättigad fråga är hur Östersundshems ledning kommit fram till att alla ägg ska läggas i Stadsdel Norrs korg, och att Storsjö Strand, Remonthagen och Strandvägen är mindre intressanta än myrmarken i norrläge ner mot E 14/45 bortom den nybyggda Arenan.

Vi tycker liksom AnnSofie Andersson (S) att Östersundshem ska vara aktivt och medverka till att lösa de bostadsbehov som vi har i kommunen – även de behov som också har en mer social prägel som till exempel trygghetsboenden som vi i Folkpartiet nyligen motionerat om.

Aktiviteten ska dock, menar vi, ske inom ramen för de demokratiska principer och lagregler som riksdagen beslutat om.

Varken kommunledningen eller Östersundshems ledning kan ursäktas för dålig kunskap om föreskrifterna i kommunallag eller andra lagar.

Från Folkpartiets sida kan vi lova en både mer öppen och mera genomskinlig beslutsprocess om väljarna vid höstens val ger oss det inflytande som behövs.

Pär Löfstrand, Lennart Ledin, Mats El Kott

kandidater för Folkpartiet i valet till Östersunds fullmäktige

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons