Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Marknadsföring med podcasts – Jens och Håkans melodi

Jens Nordin och Håkan Pettersson ligger bakom stans nyaste reklam- och marknadsföringsbyrå som testar ett nytt grepp med hjälp av podcasts.

– Vi känner olika vibbar av att det här är framtiden, säger Jens Nordin.

Annons

De kallar sitt nystartade företag för Åre-Östersundspodden. Tanken är att Jens Nordin och Håkan Pettersson med basen i Östersund ska åka runt i länet och träffa företag som vill höras genom podcasts.

– Det är roligt att få åka runt och träffa alla underbara människor. Grunden är att framhäva det positiva och unika med just det företaget, men det ska också finnas humor, vara personligt, nära och hjärtligt. Det är hjärtat och själen med företagen som ska komma fram, lite storytelling. Men det är alltid kunden som väljer och godkänner själva vad de vill ha med, säger Håkan Pettersson.

Hur ska ni nå ut till folket med era podcasts?

– Vi tittar på målgrupper som företagen har och sedan är det de som styr. Vi har verktygen att sprida, sedan är det upp till kunden. Våra främsta informationskanaler är de sociala medier som finns i dag, säger Jens Nordin.

Herrarna verkar ha mycket på gång. Det här med podcast är bara första steget och enligt de själva ett helt nytt sätt att arbeta.

– Det som är innovativt med det här är att vad vi vet så finns det ingen som har marknadsföring på podcast där företagen själva får prata om sig själva. Vi är först i Sverige med detta grepp. Sedan behöver det inte vara bara chefen som pratar utan även anställda, kunder och så vidare. Vi tror att det här är framtiden, sedan om det exploderar om en vecka eller två år, det vet vi inte, säger Jens.

– Det ska vara ett komplement till den traditionella marknadsföringen, säger Håkan.

Jens och Håkan var nöjda med de första dagarnas respons.

– Första kvällen hade vi över 1 100 som lyssnade på våra tre första podcasts. Det visar att det finns ett intresse.