Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Martin och Annika har en musikal ihop

Östersunds stolthet Annika Norlin är hyllad som en av Sveriges bästa låtskrivare.
Nu är Östersundaren Martin Johansson på väg att skriva en musikal med Annikas musik som grund.

Annons

Han har nyss kommit hem från en månadslång vistelse i en liten spansk by för att skriva synopsis till det som kanske blir en novell, en opera eller en musikföreställning i någon form.

– Det är i nuläget en berättelse om olycklig kärlek med ett lyckligt slut. Bland annat vill jag undersöka vad som händer om olika personer sjunger samma sång med olika mottagare.

Martin är en av medlemmarna i Jämtlands Kulturkompani (JKK) och för några år sedan sade han upp sig från ett fast jobb som producent i Småland för att flytta hem och jobba hemma i Jämtland.

I höstas tilldelades han Östersunds kommuns kulturstipendium för att kunna ta fram underlaget till föreställningen med Annikas musik:

– Jag känner inte Annika sedan tidigare och vi har bara setts två gånger hittills. Men hon är klart positiv till projektet även om det rimligen måste kännas läskigt att ens material används av någon helt annan person.

Förutsättningen är att Martin å ena sidan har fria händer att jobba fram sitt material, men att Annika samtidigt ska kunna säga stopp om föreställningen skulle ta vägen någonstans hon inte är bekväm med.

– Det är en balansgång där jag inte vill kalkera hennes sätt att gestalta materialet, jag har ju egna idéer om hur hennes sånger kan användas. Men hennes tankar ska inte heller förvanskas.

Och under vistelsen i Spanien tog sig hans ansats nya vägar:

– Jag har insett att min föreställning ska utgå från mina personliga erfarenheter, var jag är i livet och hur jag hamnat här.

– Annika instämde när jag berättade detta och menar att det hela blir sannare både mot henne och hennes texter.

Dessutom har Martin släppt sin ursprungliga tanke att anlita en extern skribent för att utforma den sammanhållande texten på scen - nu tänker han i stället skriva texten själv:

– Då bestämmer jag själv och ingen annan sätter press på hur det utformas. Dessutom vill jag försöka skriva könsneutralt, även om jag själv förstås vet exakt vilka personer i mitt liv jag relaterar scenerna till.

Annika Norlin har berättat att hon försöker att inte tänka i termer av genus när hon skriver sina texter, för at de ska bli mer allmängiltiga.

Om och när föreställningen skulle sättas upp finns ännu inga idéer om, även om Martin helst skulle vilja att den uruppförs i Östersund och gärna också spelas i Umeå, där Annika Norlin numera bor.

– Min absoluta grundidé är att det är jag som regisserar en sådan föreställning.

Och du vill rimligen ha levande musik?

– Absolut, gärna med lokala musiker.

Tanken är också att alla medverkande ska kunna sjunga på scen, så att resultatet blir en blandning av musikal och talteater med både spelade och sjungande inslag.

I skallen har Martin hunnit välja ut några lämpliga skådespelare, men ingen är tillfrågad så här långt. Just nu siktar han på att ha ett färdigt synopsis i höst.

– Jag har definitivt kommit en bra bit på väg, det känns mycket bra för närvarande.

Och varför åkte du just till Spanien?

– Jag hyrde samma hus för några år sedan där jag till sist bestämde mig för att sluta jobbet i Småland. Jag får perspektiv genom att vara en bit hemifrån, avkopplad från mediebruset och åtminstone för mig blir det då lättare att jobba koncentrerat.

När en föreställning skulle vara klar att spelas går ännu inte att säga något om:

– Det kan lika gärna bli om två som om fem år. Svårt att säga också om materialet är färskvara eller om det kan ligga till sig.