Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Med ett brinnande intresse för belysning

Med hösten kommer mörkret. Då upptäcker många att belysningen både inne och ute måste ordnas.

Annons

Ett företag han började hos för sju år sedan.
- Jag har fastnat för det här. Det är väldigt roligt att jobba med belysning och att hjälpa kunderna att välja rätt
armaturer till hemmet, säger Micke Dahlström.
Också i den här branschen växlar trenderna.
- Utbudet och antalet nyheter har aldrig varit så stort som i år. För att hänga med gäller det att titta på inredningsprogram, åka på mässor och prata med de säljare som kommer hit. Dessutom har alla tillverkare egna hemsidor, säger Micke Dahlström.
Det gäller också att ha en känsla för vad länsborna tycker.
- Belysning som säljer bra i Stockholm behöver inte alls bli populär här. Det gäller att ha fingertoppskänsla och att våga chansa ibland, säger Micke Dahlström.
Förr handlade valet av  armaturer oftast bara om belysning. I dag pratar kunderna mer om inredning.
- Tidningar och tv har ju ökat intresset för inredning enormt. Nu ska belysningen vara en del av inredningen. Detaljer som bryter av och liknande. Därför har vi en del möbler och tapeter i butiken för att kunderna ska få en känsla av hur armaturen ser ut i hemmiljön, säger Micke Dahlström.
Hängande armaturer är populära nu men många väljer fortfarande plafonder. Spotlights är populära och säljs mer och mer för varje år.
Den största ökningen står badrumsbelysningar för.
- Det går inte alls jämföra med hur det var för fyra år sedan. Människor satsar på sina badrum och det märks, Utbudet har växt explosionsartat och nu finns mycket att välja på, säger Micke

Lars Dahlström
lars.dahlström@op.se