Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Med nya OP.se stärker vi den lokala journalistiken

Vi har en svår men inte olöslig utmaning.

Annons

Förra veckan meddelade TV4 att de stänger sina lokala nyhetssändningar i Jämtland och runt om i landet. En del i argumentationen var att samla resurserna för att kunna göra mer relevant journalistik. Det har blivit något av en trend att sätta likhetstecken mellan centralisering och relevant - eller säg angelägen - journalistik när riksredaktioner ska spara.

På ÖP försöker vi gå åt rakt motsatt håll!

Den mediekris som pågår i samhället handlar inte om kris för den lokala journalistiken. Tvärtom, ÖP har nog aldrig nått så många läsare som vi gör nu om trafiken på alla våra kanaler läggs ihop.

Utmaningen är att göra journalistiken tillgänglig på nya digitala kanaler och plattformar. Så att vi når fler. Och för det andra: att skapa ett innehåll som lockar både fler prenumeranter och annonsörer till våra digitala kanaler.

En svår utmaning men inte olöslig. Dessutom absolut inte enbart en fråga om pengar in och pengar ut. Att försvara lokal journalistik, se till så att resurser finns för bra lokal mediegranskning, är framförallt en demokratifråga.

ÖP är en del av Mittmediakoncernen som äger lokala nyhetsmedier från Gävle och Dalarna upp till Örnsköldsvik. Det är 19 morgontidningar, många superlokala gratistidningar i till exempel Strömsund, Krokom och Åre samt nyhetssajter inom varje utgivningsområde.

Något jag och mina nio chefredaktörskollegor i Mittmedia varit helt överens om en sak sedan vi började arbeta tillsammans: allt internt vi kan göra gemensamt för att jobba smartare ska samordnas mellan våra olika orter. Så att så mycket som möjligt av våra resurser går till att utveckla den lokala journalistiken. Det vill säga möta utmaningen att granska, gräva, berätta, diskutera, möta läsare och producera såväl bra papperstidningar som nya smarta mobilsajter.

Det är något helt annat än att centralisera och slå igen.

Om någon vill vara elak skulle ovanstående kunna tolkas som en något högtravande inledning på en krönika skriven av en chefredaktör utan konkreta förslag på lösningar.

Just därför känns det så bra att i dag kunna presentera nya op.se. Som ett exempel på att vi faktiskt gör som vi säger!

ÖP:s nya plattform är ett praktiskt bevis på hur vi jobbar tillsammans för att stärka den lokala journalistiken.

Sajten är byggs av ett gäng duktiga utvecklare inom Mittmedia. Innan de började bygga har vi lagt ner mycket tid och arbete på att förstå när och hur ni läsare har bäst nytta av vad vi gör.

Och det kanske bästa av allt. Plattformen nu är bara början, en version 1.0. Tanken är att följa mycket noga vad som är mest engagerande på op.se och bygga vidare med den kunskapen som vägledning. Ett arbete som började redan förra veckan, ni kanske såg att vi sände webb-tv live när sajten testades av en grupp utvalda testpiloter.

I dag står en maratonchatt öppen på op.se. Mellan klockan 06.00 och fram till midnatt kan du ställa frågor och ha synpunkter på nya op.se.

Allehanda.se, ÖP:s systersajt i Ångermanland, var först ut med att utnyttja den nya plattformen. Sedan har tidningarna i Sundsvall följt efter. I dag är det ÖP:s och LT:s tur. Men även om insidan är gemensam så kommer innehållet vara "made in Jämtland" och det är ju det som avgör, att lokala nyheter görs av journalister som har nära kontakt med sina läsare.

När utvecklarna började bygga var ett mål att göra Mittmedias nyhetssajter responsiva, det vill säga lika oavsett om du surfar på en smartmobil, läsplatta eller dator. Och de utgick från en sak till: att sajten skulle fungera som allra bäst i mobilen. Det är en mycket tydlig trend hur snabbt trafiken på op.se just nu flyttas från dator till mobiltelefoner. Att utvecklingsarbetet startat med upplevelsen i mobilen betyder att du som är van att läsa op.se på datorn i dag kommer mötas av en sajt som ser ordentligt annorlunda ut. Jag tror du vänjer dig snabbt, innehållet är ju lika som förut.

En annan nyhet är att en del av innehållet på op.se nu blir märkt som premium. Vilket innebär att det enbart kan ses eller läsas av prenumeranter som startat sina digitala konton. Hög tid att göra det, alltså! Om du inte är prenumerant och vill prova kan du få en testmånad för en krona.

Webb-tv programmet "90 sekunder ÖP" är ytterligare en nyhet. Från och med i dag får du en nyhetssammanfattning över det viktigaste som hänt. "90 sekunder ÖP" är avpassad för att fungera som bäst i mobilen. Du hittar den varje vardag från kl 16.00 på op.se eller i vårt flöde på sociala medier.

Vi ser det som ett sätt att förnya lokal nyhets-tv.

Missa inte det!

Välkommen till nya op.se

....