Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Med skogen som klassrum – Hoting

– Titta här! Jag har hittat en jättelång pinne, säger Nathalie Modin och kommer springande.
Nathalie, tillsammans med sina klasskamrater i 2-3:an på Centralskolan i Hoting, har i dag flyttat lektionen från klassrummet till skogen.

Det är full fart och spring i benen på eleverna. I skolskogen, bara några minuters gångväg från skolan, är de i full färd med att lösa dagens många uppdrag. En av uppgifterna är att hitta en riktigt lång pinne, en annan som är hälften så lång och en pinne som är kortare än de två andra. Dagens lektion innehåller matematik, naturvetenskap och fysik och här i grönskan blandas teori med praktik.

– Alla barn lär sig på olika sätt och det är skolans uppgift att variera arbetssätt för att fånga upp alla elever, säger Victoria Tjernlund, klasslärare för årskurs två och tre och fortsätter:

– Just därför är det jättebra att vi kan bedriva undervisning ute i skogen ibland. Vissa elever lär sig av att göra, medan andra lär sig bättre av att läsa eller lyssna. Alla ska de få in kunskaperna på något vis.

Centralskolan har haft egen skolskog sedan tidigt 80-tal. Den första och den största ligger i Valån, och sedan två år tillbaka har de även en bit skog att nyttja på närmare avstånd. En skolskog innebär att skolan har ett avgränsat område att använda för planerade lektioner och utevistelse. Genom en överenskommelse med markägaren kan skolan bland annat få tillåtelse att göra lite mer än vad allemansrätten tillåter. Centralskolan har låtit bygga ett vindskydd och en eldstad.

– Vi är här en gång varannan vecka under hösten och våren, under vintern lite mer sällan. Vi undervisar i alla ämnen som tänkas kan, det är bara fantasin som sätter gränser. På vintern brukar vi till exempel leta spår i snön och undersöka vad snö innehåller. Oftast är det glada miner bland eleverna, men visst finns det dem som hellre sitter inne i klassrummet.

Att komma ut i skog och mark och få en känsla av värdet för naturen är också en viktig del, menar Victoria Tjernlund.

– Det är inte alla som är vana att vara ute, vi vill få dem att känna sig hemma och bekväma i skogen. Och den fysiska aktiviteten som kommer på köpet är ju ett stort plus.

Hugo Larsson Möller har hämtat måttband och ska mäta omkretsen på det största trädet han kan hitta. Sami Nesredin har hämtat mossa som ska undersökas och Emely Modin tittar på lav genom lupp.

– Det är buckligt. Och så ser det ut som massa små barr, säger Emely Modin.

Viktoria Sörlins grupp pratar om varför löven blir gula på hösten, men tar sedan en paus för att smaka på vad skogens skafferi erbjuder.

– Vi har hittat värsta blåbärsstället, men vi säger inte vart det är. Det är hemligt, säger Viktoria Sörlin.