Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Med verkstaden full av extrembyggen

Det är en helt vanlig villagata. Vid vändplanen står ett hus med tillhörande verkstadsdel som också ser, ja ganska vanligt ut.

Annons

Men där och nu slutar liknelserna. För Robert och Pers bilbyggarintressen är långt ifrån vad man skulle beskriva som vanliga. I stället är det extrembyggen det handlar om från början till slut. Eller vad sägs om delar av bilparken som består av en Austin Healey Sprite, en hundkoja som påminner om en Mini, med Yamahamotor, samt det långtskridande byggandet av en Bentley EXP Speed 8-replika och en replika på en Ariel Atom?

Det går att översätta så här:

Den ena är en gul liten klassisk sportbil, den andra en ännu mindre och fräck vit hundkoja, den tredje ser ut att bli ett riktigt vulgärt racingmonster och den fjärde liknar mer en Formel-1-bil än nåt som syns på vanliga vägar. En unik blandning med andra ord och samtliga byggs för att gatreggas.

– Det blir för lite körning om man bygger dem för att bara ha på banträffar, konstaterar Robert.

Bilintresset har alltid funnits där hos båda bröderna, Robert som nu är 30 och lillebror Per, 28.

– Vi har växt upp i vår pappa Oves garage i Allsta. Han har alltid hållit på med gamla engelska bilar, som Morris och Austin, berättar Robert.

Efter gymnasiet har både Robert och Per pluggat vidare. Robert har läst bilsystemteknik i fyra år på universitetet i Luleå och Per drog till Uppsala och pluggade till civilingenjör i maskinteknik med inriktning mot flygkonstruktion.

Och det var egentligen på skolan som Robert bestämde sig att börja bygga sin Bentley EXP Speed 8-replika.

– Efter nästan fyra år i skolan hade jag inte sett en enda riktig bil byggas trots att jag gick just bilsystemteknik. Så som x-jobb tog jag och byggde ett chassi, säger han och ler.

Något som han dock lärde sig i skolan var att använda sig av CAD-programmet, då man gör ritningar i 3D. Så började han sitt bygge och har sedan dess byggt det mesta själv på bilen som så sakteliga börjar växa fram.

Men det tar tid att göra allt själv när man dessutom jobbar heltid med egna firman inom industriservice.

– Jag slipade spackel på gjutpluggen en hel sommar och det är klart att såna gånger kan man undra vad man håller på med. Sen gjöt jag karossen 2011 och efter det har det gått lite långsamt, konstaterar Robert som uppskattar att ett färdigt skick fortfarande är ett par år bort eftersom han helt enkelt lägger tid på bilen när han hinner.

Bilen blir tvåsitsig i stället för originalbentleyn och är 2.10 bred. Robert har införskaffat en Audi RS 6 V8-motor som i originalskick är på 480 hästkrafter.

– Med lite större turbo och bättre grenrör kommer det att räcka långt, säger Robert och förklarar vidare;

– Karossen är gjort av glasfiber och det är mycket luft under den. Då blir den snabbare att axa och snabbare att bromsa.

Robert och Per har jobbat sida vid sida med sina respektive bilar. De stora ombyggnationerna gjorde att det var lite knivigt för Robert att få igenom Spriten i besiktningen, så Per blev klar med hundkojan först.

– Jag har byggt i princip allt själv på hundkojan, säger Per.

Den gula Austin Healey Spriten var helt utrostad från början och Robert säger att uppbyggandet av bilen landat på cirka 3500 timmar. Bara en liten bit av det ursprungliga golvet återstår av den då så slitna sportbilen.

Per jobbar som projektingenjör och tillbringar liksom sin bror en hel del fritid i garaget. Det var i själva verket han som hittade huset när det var till salu och som tipsade sin bror om att köpa det. Sedan flyttade han in han också. Ett mycket praktiskt arrangemang för dem båda.

– Huset och det stora garaget var alldeles för perfekt för att inte köpa. Men att ha ett sånt här stort hus och garage själv är ganska onödigt, säger Robert som också gillar att ha sin bror i närheten.

Pers bygge av replikan av en Ariel Atom började betydligt senare än Roberts monsterbygge. Den blir sannolikt klar betydligt tidigare också.

– Det började med att jag var förkyld på semestern förra sommaren, så då började jag rita på den. I november började jag bygga och nu har vi testkört den för första gången, säger Per.

Bilen har motorn bak och är en öppen historia. Motorn är en ombyggd Volvo V40-motor som kommer att ligga på kring 350 hästkrafter när den är klar. På första testkörningen tog han sig runt Mittsverigebanan på 1,04, vilket var helt godkänt premiärvarv.

Vad är er drivkraft?

– Jag har funderat på det där och jag vet faktiskt inte vad det är. När man börjar med ett sånt här projekt så vet man ju dessutom hur lång tid det kommer att ta. Det är väl nån spärr man saknar, säger Per och ler.

Robert fyller i:

– Per fick lite för fin finish på hundkojan så han är för rädd om den. Får man en skada på karossen måste hela bytas. Ariel Atom-replikan blir säkert lika fin den, men är inte lika ömtålig.

Eftersom Robert har en mekanisk verkstad har bröderna fördelen att ha tillgång till bra maskiner vid sina byggen. Förutom motorerna och stolarna så är resten egenproducerat.

Budgetbyggen, enligt dem själva.

– Ja, det är egentligen budgetbyggen, men man höjer ribban hela tiden så å andra sidan är det inte många som åker ifrån en när det är klart, säger Robert och skrattar.

Artikeln kommer från Sundsvalls Tidning, ST.nu.

Li L'Estrade
060–197345
li.lestrade@st.nu

Annons