Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Med vind i ryggen och alltid hjälp i uppförsbackarna

Man får en bra start på dagen utan att vara genomsvettig när man kommer fram. Med två barn i cykelvagnen uppför backarna är den toppen. Det menar Jon Hagberg som använder en elcykel för att ta sig till jobbet och för att lämna barnen på förskolan.

Annons

– Elcykeln skaffade vi för att ersätta bilen så mycket det går, säger han.

För tre månader sedan skaffade sig Jon Hagberg med familj en elcykel. De bor i Norra Berge på Frösön och med två barn som ska lämnas på morgnarna blir det första stoppet Lövsta förskola, sedan bär det av till förskolan Bikupan vid Solliden innan det är dags att ta sig till sin naprapatklinik i centrala Östersund. Drygt en mil enkel väg brukar det bli.

– Vi har logistikmöte om vem som ska ha elcykeln. Vissa dagar kan vi behöva ta bilen för att det ska fungera, säger han men betonar att de kör betydligt mindre bil nu när de har en elcykel. Utsläppsmässigt känns det helt rätt och barnen tycker mycket om att åka cykelvagn.

Det bästa med elcykeln tycker han är att redan efter några dagar hade man vant sig att använda den och får vara utomhus mycket mer. Han kan bara se en nackdel med den:

– Engångskostnaden. Det biter till när man skaffar den, speciellt för en småbarnsfamilj, men jag tror att det lönar sig snabbt. Att det är en sund investering, säger han.

Familjen gick igenom utbudet noga inför köpet. Elcykeln de valde kostade cirka 30 000 kronor, men det finns elcyklar från 5 000–6 000 kronor. Man får vad man betalar för, resonerar han.

– Vi har bara haft den i tre månader och inte räknat på vad vi sparar mot att använda bilen. Men förut gjorde vi av med en tank i månaden med bilen, nu går det knappt en halv, säger han.

Tidsmässigt går det snabbare att ta elcykeln än bilen när han ska lämna och ta sig till jobbet. Och efter 70 mils trampande med den nya cykeln kan han konstatera:

– Elcykeln tar bort alla onödiga bilresor och är nyttig både för oss och för miljön och så får man rosor på kinden, det är glatt, säger Jon Hagberg.

Tidsmässigt går det snabbare med elcykeln för Jon Hagberg än att ta bilen för att lämna barnen på förskolan och ta sig till jobbet.

– Min fru Cecilia brukar säga ”En elcykel plattar ut landskapet och förkortar avstånden”

Batteriet till Elcykeln laddas på 1,5 timme. Den el som går åt för att ladda batteriet vid ett tillfälle kostar cirka en krona.