Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Melodifestivalen kan bli en förlustaffär

Bolaget som arrangerar Melodifestivalen tar hem alla intäkter när de arrangerar deltävlingar. I Sandviken innebar det en förlustaffär för kommunens arenabolag.
– Alla intäkter till arenan går ut ur staden, till det bolag som arrangerar, säger Odd Westby på Sandvikens kommun.

Annons

2010 kom festivalcirkusen till Göranssons Arena i Sandviken. Enligt Arbetarbladet blev Melodifestivalen en förlustaffär i storleksordningen 1,8 miljoner kronor. Arenan ägs av kommunen och skattebetalarna fick ta smällen för underskottet.

Live nation är ett av bolagen som SVT samarbetar med när de arrangerar tävlingarna. Två avtal tecknas i kommunerna där arrangemangen går av stapeln. Ett med arenan där tävlingarna genomförs och ett med kommunen om att ha rätt att använda Melodifestivalens varumärke.

Genom att göra en samproduktion när det gäller turnén anser SVT att de kan undgå lagen om offentlig upphandling (LOU) och direktupphandlar arrangemangen.

Medan SVT producerar tv-sändningarna sköter Live Nation sponsringen och de kommersiella rättig­heterna.

Hur stora intäkterna är för Live nation för Melodifestivalen är en affärshemlighet, men enligt en granskning som Aftonbladet genomförde förra året omsätter Melodifestivalen långt över 120 miljoner kronor per år.

– Kommunen la in en miljon kronor. 500 000 till Live nation och lika mycket för att göra en fest på stan, säger Odd Westby som är informationschef på Sandvikens kommun.

Men han anser ändå att pr-värdet för Sandviken var värt mycket mer och att det är ett bra evenemang att genomföra.

– Det är ett mycket bra arrangemang att ha i en stad. Det är en positiv vecka för staden, och det finns inga schlagerhuliganer, säger han.

Läs mer:

Melodifestivalen till Östersund – vad tycker du?

Klädhandeln kan få ett uppsving