Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Micke är räddaren i nöden för många motorentusiaster

För snart 100 år sedan startade Emil Johansson en järnaffär. Metallen finns fortfarande kvar men nu i andra former. Möt Emils barnbarnsbarn, Micke Johansson, som lever för motorsporten.

Om väggar kunde tala så skulle de nog prata om vinteridrott, för åtskilliga tusen par skidor har sålts på postorder här, och firman startades av Mickes farfarsfar Emil Johansson redan 1921. En och annan cykel av märket Vasa har tillverkats här, och även seldon till hästar, med mera.

– Jag har hästkrafter och motorer i blodet kan man säga, säger Micke.

Nu är väggarna i butiken är fyllda med gamla motorgrejor tillsammans med dagens nya delar. I Mickes butik finns allt man kan tänka sig om man är intresserad av retro- eller vintagefordon. Kunder från hela Skandinavien letar sig till Tandsbyn. Här finns allt man kan tänka sig, och det som inte finns skaffar Micke fram.

– Redan som liten grabb somnade jag av ljudet från en mullrande V8, säger Michael Johansson.

Vid tre års ålder byggde pappa Bernt Emilsson en liten gokart med en batteridriven startmotor från en bil som drivkälla. För övrigt är Bernt även han uppvuxen med motorer i olika former.

– Det tog inte lång tid förrän Micke tyckte det gick för sakta med gokarten och jag var tvungen att byta ut drivkällan mot en mopedmotor som senare blev trimmad, säger Bernt Emilsson.

Pappa Bernt är känd i motorkretsar runt hela Skandinaven, han varit svensk mästare i dragracing flera år i rad. Han var bland annat med och startade SHRA (Swedish Hot Rod Association) Östersund.

– Både min pappa och min farfar gillade hästkrafter, säger Bernt Emilsson med ett leende på sina läppar.

Bernts pappa, Edvin Emilsson var med och körde Midnattsolsrallyt i mitten av 1950-talet med en nyinköpt IFA Wartburg.

– Vi har inte så mycket grejor kvar sedan den tiden, men ett emblem från motorhuven har vi kvar, säger Bernt Emilsson.

Det som inte finns på marknaden låter Michael nytillverka genom en mängd olika företag runt om i världen och även på hemmaplan.

– När jag köpte delar av Duells gamla skoterlager bland annat Aktivs kvarlevor blev jag en av få i Sverige på nygamla skoterdelar till veteranskotrar. Jag får dagligen samtal från hela Sverige om delar som man vill ha nytillverkade. Det är tur att det fortfarande finns några skoterskrotar runt om i landet, för det är stor efterfrågan på nya reservdelar till veteranskotrar, säger Michael.

Butiken är bara öppen på eftermiddagarna och om inte kundkontakten var så viktig skulle Michael kunna vara i verkstaden och trimma motorer dygnet runt.

– Nä, nu har jag inte tid att snacka mer, kunderna väntar, säger Mikael Johansson och svarar återigen i telefonen.