Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mikael byggde en egen elcykelbil

Mikael Kjellman jobbar som konstruktör, innovatör och gillar att cykla. Därför är det kanske inte så konstigt att han snickrat ihop något så ovanligt som en egen elcykelbil för att komma undan regn och blåst. Nu hoppas han att fler ska ta del av projektet.

Annons

För tio år sedan fick Mikael Kjellman på Frösön en idé om att göra cykelfärden till jobbet bekvämare, säkrare och mer väderskyddad. Efter försök med en trehjulig elcykel landade projektet i en fyrhjulig elcykelbil. Det var tre år sedan, nu i början av sommaren stod den klar.

– Jag kommer fortsätta utveckla den för höst– och vinterbruk. Det är då den kommer till sin rätt när det är ruskväder. En stor fördel är att den är stabil när det är halt och slaskigt, säger han.

Elcykelbilen väger 70 kilo och har en elmotor på 250 watt som hjälper till när man trampar och slår av vid 25 kilometer i timmen. Räckvidden med motor är 60 kilometer. Karossen är tyg på en aluminiumram och för komforten har den luftfjädring. Bakom sätet finns det plats för två matkassar.

– Jag tror på den här typen av små eldrivna fordon. Det är nu tekniken och elektroniken gör att det börjar fungerar med elcykelbilar. Det är synd att de tillverkas i så små serier, det är därför de blir så dyra att bara entusiaster köper en, säger han.

Målet är att den ska gå att massproducera. Mikael hoppas att någon, helst i länet, vågar satsa på serietillverkning. Han har inte gjort någon kalkyl på vad den skulle kosta. Själv har han lagt ut runt 50 tusen kronor på material. Sedan tillkommer arbetskostnaden.

– Den har jag inte vågat räkna på, säger han.

Mikael berättar att elcykelbilen klassas som cykel och får framföras på cykelbanor, att den är miljövänlig och bra för hälsan. Och så småningom bra för plånboken om man får ner priset.

– Det jag inte fått till på den än är ett slagkraftigt namn, säger han och trampar iväg.

Artikeln kommer från 100 % Östersund.