Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Miljön störs mer – men olyckorna ökar inte

Skotern har blivit ett alltmer mångsidigt fordo och intresset för snöskoteråkning ökar i Sverige. Branschen räknar med att 100 000 snöskotrar i dag används aktivt.

Annons

Säsongen 2012/2013 slog skoterförsäljningen rekord. Totalt 9 385 nyregistrerade snöskotrar innebar en toppnotering sedan rekordåren 1987–1990. Ett resultat som bara slagits tre gånger sedan statistiken började för 35 år sedan.

En förklaring till den ökade försäljningen kan bland annat vara att allt fler kvinnor köper egna skotrar.

– Utan att för den skull kunna verifiera det med siffror så har väl jag, och flera med mig, en känsla av att snöskoterintresset utvecklar sig i samma riktning som motorcykelåkandet gjorde för länge sedan. I familjer och i sällskap där man kör och åker mycket snöskoter vill kvinnorna i dag köra sin egen maskin istället för att bara åka bakpå, säger Pär Persson, Sveriges snöskoterägares riksorganisation, Snofed.

Branschen har även koncentrerats på allt färre märken. I början av 1970-talet fanns över 140 snöskotertillverkare bara i Nordamerika. I dag tillverkas årligen 200 000 skotrar internationellt, fördelat på fem skotermärken. Det är Lynx, Ski-Doo, Arctic Cat, Yamaha samt Polaris.

Tekniska framsteg tros vara skoterns välsignelse:

– Jag är övertygad om att fordonsutvecklingen de senaste 10 åren har fått till följd att snöskotern har funnit nya användare i segmentet "unga vuxna" – människor som aldrig hade blivit snöskoterförare om snöskotern inte hade utvecklats till det mångsidiga fordon som det i dag är med den framkomlighet som många maskiner har, säger Pär Persson.

Trots den stora ökningen i användande, har inte antalet olyckor förändrats nämnvärt. Varje år omkommer i snitt 6,5 person per säsong – en siffra som varit i princip konstant sedan statistik började föras 1974.

2008 betecknas som ett "mardrömsår" då 18 personer dog i snöskoterolyckor.

– Att olyckorna inte ökat i paritet med användandet tror jag beror på att förarbeviset blivit obligatoriskt, och att det 2009 lyfter in i körkortslagstiftningen, säger Pär Persson.

Det ökade skoteranvändandet innebär även ökning av buller, avgaser, skador på mark och gröda samt störning av vilda djur och renskötseln. Skoterkörning utanför lederna i regleringsområdena ökar också och därmed även risken för störningar och skador orsakade av skoter, detta uppger länsstyrelsens naturvårdsenhet.

– Det är ökade utsläpp på fjället, som återhämtar sig långsamt. Jag vet inte om det väger upp att maskinerna numer släpper ut mindre, i och med att de blir fler, säger Hanna Wallén, naturvårdshandläggare på länsstyrelen.