Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Milkos vd jobbar för att göra mjölken dyrare

/
  • Milkos koncernchef Erik Gumabon menar att mjölken måste bli dyrare för att landets mjölkbönder ska ha en chans att överleva.

En liter apelsinjuice kostar i dag drygt 20 kronor.
En liter mjölk bra mycket mindre än 10 kronor.
Något som Milkos vd Erik Gumabon vill ändra på.

Annons

– Det kan ju inte vara hållbart att det är lönsammare att odla apelsinträd än att sköta levande djur. Mjölken måste bli dyrare för alternativet är skrämmande. Jag tror ingen vill att våra mjölkbönder tvingas sluta och att de öppna landskapen försvinner, säger Erik Gumabon.

ganska exakt ett år sedan som han tillträdde chefsjobbet vid Milko.

Innan dess hade Erik som är civilekonom i grunden byggt upp en unik anläggning för centralpackat kött i Västerås.

När Milko sökte ny koncernchef kom han i kontakt med företagets ordförande Per Åsling.

en stimulerande diskussion och det här kändes som en enormt spännande utmaning. Mejeribranschen står ju inför lika stora förändringar som de köttbranschen genomfört, säger Erik Gumabon som rivstartat sitt nya arbete.

Under året har Milkos mejeri i Bollnäs lagts ned och totalt 110 personer har fått sluta sina jobb inom företaget.

– Det är naturligtvis tufft att vara ledare när det är så här men det här har varit ett nödvändigt ont och mycket mer måste till för att Milko ska bli ett starkt och lönsamt företag, säger Erik Gumabon som säger sig ha ett bra samarbete med Milkos ägare – mjölkbönderna.

– Jag har varit på många kretsmöten och det har varit givande diskussioner. Alla har vi ju samma målsättning. Mjölkpriset måste bli högre. Jag är också övertygad om att konsumenterna är beredda att betala mer. En höjning med en krona per liter skulle ju bara betyda en ökad kostnad på omkring 150 kronor per år för normalkonsumenten, säger Erik Gumabon.

mellan de stora mejeriföretagen är stenhård men det förs diskussioner om framtiden och en del samarbete.

– Per Åsling och jag försöker se till att det förs en dialog mellan alla föreningar. Vi har ett gemensamt ansvar inför framtiden. I dag är det väldigt få mjölkbönder som får verksamheten att gå runt och det är naturligtvis inte hållbart i längden, säger Erik Gumabon som är övertygad om att Milko kommer att finnas kvar också i framtiden.

mycket kvar att göra. Under det kommande året måste vi se över distributionen. Kanske kan vi samarbeta med andra som också transporterar varor på samma sträckor och butikerna måste kanske acceptera att få varor färre gånger per vecka. Vi ska komma ihåg att också dagligvaruhandeln har ett stort ansvar när det gäller mejeriernas och mjölböndernas framtid, säger Erik Gumabon.

konkurrensen krävs också satsningar på nya produkter.

Under året har Milko lanserat landskapsmjölken. Konsumenterna ska kunna välja mjölk från det egna landskapet.

– Den har verkligen blivit en succé. Exempelvis har många butiker som haft en annan leverantör nu kommit tillbaka till oss, säger Erik Gumabon.

viktigaste är att få upp mjölkpriset. Mjölkbönderna blir färre och färre vilket naturligtvis oroar.

– Vi måste få konsumenterna att betala mer och det tror jag är möjligt. Vem reagerar exempelvis på att en liter mjölk kostar 10 till 12 kronor på bensinmacken. Och vi måste få folk att förstå hur Sverige skulle se ut om många bönder tvingas att sluta, säger Erik Gumabon.

Trots ett intensivt år i en tuff bransch ångrar han inte det nya jobbet.

fantastiskt roligt uppdrag och jag är van med att arbeta för att ge ett bolag framgångar. Jobbet i Västerås blev en formidabel succé och det hoppas jag att det här slutar med också. Men det gäller samtidigt att arbeta med en stor portion av ödmjukhet, säger Erik Gumabon.

Mer läsning

Annons