Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Mimmi Dahlström, Hårbörsta

"Oftast åker vi in till någon hotell-lobby i Åre för att kunna arbeta".

Annons

"Vi bor i Hårbörsta ovanför Chokladfabriken i Åre. Vi har Telenor och det funkar hyfsat när det inte är så mycket folk i byn. Orsaken till att vi inte har Telia är att vi bor i Stockholms skärgård på somrarna. Där är det bara Telenor som fungerar. Telia fungerar inte alls. Man kan ju inte byta abonnemang varje halvår.

Innan vi köpte det här huset i Åre kollade vi anknytningarna, att telefonen skulle fungera. Telenor sa att det var kundens ansvar att göra det. Det var bara det att vi kollade på sommaren. När jul och nyår kom blev vi av med täckningen.

Vi driver Äventyrens Ö i skärgården på somrarna och Åre ledarskapsakademi. Vi har mobilt internet kopplat till datorn och det fungerar 23.30 på kvällarna när gästerna i byn går och lägger sig. Kunder förväntar sig att de ska få svar på förfrågningar med vändande post, men under högsäsong får de i värsta fall svar elva timmar senare. Jag får då inleda varje mejlsvar med en förklaring av den dåliga täckningen häruppe. Jag tycker inte att det är orimliga förväntningar att man ska kunna svara på mejl direkt. Världen fungerar så i dag. Oftast åker vi in till någon hotell-lobby i Åre för att kunna arbeta.

Den enda lösningen om inte Telenor ökar kapaciteten i masten är att vi får in fiber. Men trots att vi har intresseanmälningar från 10-12 grannar får vi inget gehör från Jämtkraft. De vill att vi ska se till att avtalen signeras, men det är väl ändå inte kundernas jobb!"