Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Minnesord: Stig Lundberg, Enebyberg

Minnesord om Stig Lundberg och flygminnen från Östersund

Jag började på Östersunds läroverk, hösten 1950 och blev tidigt bekant med Stig Lundberg, från Lugnvik. Fadern drev Östersunds Skinnberederi, vackert beläget vid Storsjöns strand.

Stigs stora intresse var modellflygning. Han satt ofta uppe på nätterna och byggde färdigt sina flygplan i balsaträ. Han tog realexamen. Därefter började han vid Wermlandsbanken och blev senare förflyttad till Stockholm med arbete i bank resten av sitt arbetsliv. Bosatt i Enebyberg med hustru och två barn.

Hans stora hobby var livet igenom modellflyg. Vi var under 1950-talet medlemmar i ”Flygpojkarna”. Buss, som det stod F4 på, utgick från Stortorget onsdagar klockan 18.00 till flygflottiljen på Frösön. Där deltog vi i olika terminskurser i motorlära, flygplanlära, Link trainer-flygning i simulator, kurs ett och två.

Vi fick besöka hangarerna på F4, titta på mörkerflygning med Wampire-plan bland annat. Propagandafilmer för att bli fältflygare eller flygofficer visades lite då och då. En del av våra kompisar klarade pilottesterna när vi sökte in vid flygvapnet, men inte vi.

Vi började i stället vid Östersunds Flygklubb. Vi utbildade oss till segelflygare genom att lära oss flyga skolglidflygplan, kallad SG 38 och senare segelflygplan med dubbelkommando.

Stig var med och flög över Åreskutan på 1950-talets senare del. Han skaffade sig ett stort kunnande om de gamla bogserplanen och fjällflygning med segelplan. De gamla bogserplanen var försedda med dubbla vingar med vingstöttor emellan. Åtminstone jag trodde att dessa var de bästa flygplanen som gick att åstadkomma för segelflygbogsering. Dock kom på 1960-talet de nya Super Cub-planen med mycket starkare motorer och bättre lyftkraft.

”Dubbeldäckarna” skrotades då. Inga flygmuséer tog hand om dem. Den gamla nostalgin att se de traditionella bogserplanen över Åre försvann. Dessutom flyttade segelflyget från Åre till Ottsjö därför att det var bättre flygförhållanden där. En av modellflygarna i Östersunds Flygklubb, Hasse Björkkvist och Stig Lundberg med flera entusiaster, började att utveckla ett flygmuseum tillsammans med Lottamuséet ute vid Ope-fältet. Snart bildades Flyg- och Lottamuséet.

Hasse Björkkvist fick anställning på heltid för att ordna flygmuséet. En hel del omoderna plan räddades i sista stund. Hasse blev sjuklig efter ett tag och avled efter några års anställning. Teknikland bildades så småningom med fler skänkta flygplan och teknisk utrustning från flygvapnet.

Sammantaget har Stig Lundberg inspirerat vår familj till vårt flygintresse! Vår vänskap varade i 70 år. Många och långa har våra telefonsamtal varit genom åren. Främst om flygning!

Vännen Anders Hedström, Åre