Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Missnöje mot vägunderhållet i länet

Det gror ett missnöje mot vägunderhållet i länet.

– Trafikverket borde lyssna på oss yrkeschaufförer och privatpersoner, säger Erik Pettersson, som driver ett åkeri i Stugun.
Se också tv-inslaget i artikelns topp.

Annons

Erik Pettersson kör timmerbil mellan 10 000 och 12 000 mil om året. Han reagerar på hur vägunderhållet sköts. På väg 87, som går förbi Stugun, används salt.

– Salt fungerar bra om det sköts på rätt sätt. Men saltbilarna gått i skytteltrafik när det är elva grader varmt ute. Men när det är halt kommer det inte ut något salt alls, säger han.

Han berättar dessutom att det i söndags saltades det ovanpå ett snölager på tolv centimeter i Hammarstrandstrakten.

– Det blev bara modd av det hela, säger Erik Pettersson.

Han säger också att salt lägger sig på däcken vilket gör att det bildas en oljig hinna på däcken. När fordonen sedan kör på vinterväglag blir det därför halt.

– Jag har läst att de hala däcken beror på att de har blivit feta på grund av tallolja efter att ha kört på bark. Det är skrattretande. Det gäller alla fordon oavsett om de har kört på bark eller inte, säger han.

Erik Pettersson berättar också att elsystem, bromsar och hjullager tar stryk av salt.

Även i Strömsunds kommun jäser ilskan mot vägunderhållet. Nyligen ställde Taxi Strömsund in skolskjutsar från Yxskaftskälen på grund av att det var halt på vägarna.

– Vi har tröttnat. När de är ute så sandar så är det inte mer än tre gruskorn och bara i kurvor. Det sandas inte på raksträckor, säger Douglas Forsberg, vd på Taxi Strömsund.

Douglas Forsberg säger att det mycket väl kan bli fler skolskjutsar som ställs in framöver.

– Jag har sagt att det är upp till varje chaufför att avgöra om det är för halt för att kunna köra. Vid minsta tveksamhet ska de inte köra skolbarnen, säger han.

Daniel Gideonsson, projektledare vid Trafikverket, berättar att det finns en policy som säger att entreprenörerna bara ska sanda där det är halt - så kallad punktsandning.

– Om det bara är hala fläckar på ett par ställen på en väg är det onödigt att vräka på sand på hela vägen. Det som är prioriterat är kurvor, korsningar och backkrön. Men är det halt på en hel väg så ska hela vägen sandas, säger han.

Entreprenörerna har antingen fem eller sex timmar på sig att sanda en väg.

– Det finns inget som säger att en väg inte får vara hal. En entreprenör måste ha tid på sig att sanda. Innan de är framme kan det vara halt. Det går inte att sanda i förebyggande syfte. Däremot går det att salta i förebyggande syfte, säger Daniel Gideonsson.