Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Miun ska få fler nöjda studenter

En bättre service vid Mittuniversitet ska leda till fler nöjda studenter. Ämnet diskuteras när universitetsstyrelsen hade sammanträde i Härnösand i går.

– Det är viktigt att stärka nöjdheten, säger rektorn Anders Söderholm.

Annons

Varje år genomför Svensk Kvalitetsindex, SKI, en enkätundersökning för att ta reda på hur studenterna mår och hur nöjda de är med sin utbildning.

När det gäller Mittuniversitetet visade årets undersökning att nöjdheten ligger på en relativt jämn nivå. Men sedan 2009 kan en nedåtgående trend noteras. Tendensen är också att lojaliteten till skolan minskar bland Mittuniversitetets studenter.

När universitetsstyrelsen hade sammanträde i dag diskuterades resultat av undersökningen.

Anders Söderholm, rektor vid Mittuniversitetet, säger att det är viktigt att öka studentservicen för att stunderna ska bli mer nöjda.

– Vi vill kunna bidra med bra service till studenterna. Att studenterna är nöjda är viktigt för vår överlevnad, säger han.

Det är en anledning till att servicecentrum har skapats. Där kan studenter bland annat prata med studievägledare, kopiera papper och komma i kontakt med reception och vaktmästare.

– Det är också viktigt att skolan på ett bra och effektivt sätt kan svara på mejl från studenterna och bistå dem med information, säger Anders Söderholm och fortsätter:

– Att ha all form av service på samma ställe gör att det blir enklare för studenterna och jag tror att det kan bidra till att de blir mer nöjda. Det här är ett arbete som är i gång, säger han.

Under sammanträdet diskuteras bland annat också det minskade anslaget som Mittuniversitetet får jämfört med tidigare. Anders Söderholm säger att en mindre budget kommer att resultera i att det blir färre utbildningar och färre studenter.

– Men det kommer inte bli lika stora förändringar nästa år jämfört med hur det har sett ut i år, säger han.