Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mobilförbud i bil väcker frågetecken

I bilen på väg hem plockar du upp mobiltelefonen för att svara.

Om ett par dagar kan samtalet sluta med poliskontroll och böter.

Den nya lagstiftningen väcker dock frågetecken hos såväl polis som åklagarmyndighet.

Annons

En rapport tidigare i år visade att var tredje ung förare sms:ar när man kör bil. Det är dem och andra som ringer eller mobilsurfar i bilen som ska stoppas. Regeringens beslut om att ändra i trafikförordningen träder i kraft från den 1 december.

Då ska förare kunna ägna sig åt mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning "om det inte inverkar menligt på framförandet av fordonet".

Men vad avses med "menligt"?

Det är desto mera oklart.

– Problemet är att vi står i kläm och inte vet var man ska dra gränslinjerna, säger Lars Wilhelmsson.

Han är kammaråklagare vid åklagarmyndighetens utvecklingscentrum i Malmö. För TT:s räkning har Lars Wilhelmsson försökt tolka den nya lagförordningen.

Något generellt förbud mot användande av "kommunikationsteknik" är det nämligen inte.

Och det gör allting svårtytt.

– Att man sysselsätter sig med något annat än körningen tar en viss del av uppmärksamhet och inverkar menligt på körningen. Men jag tror inte det räcker för att åtala och få en fällande dom. Det krävs nog att det fått någon grad av effekt på körningen, till exempel vinglig körning, säger Lars Wilhelmsson.

Att knappa in en adress på GPS:en?

– Det måste också omfattas inom utrustning och vara en trafikfara likväl som att slå ett telefonnummer. Men jag gissar att när polisen börjar rapportera får man ta ställning i enskilda fallen och se var man hamnar.

Skulle polisen kunna beslagta en telefon?

– Formellt sett är det möjligt men jag är tveksam till att det är proportionerligt. Och det är inte säkert att man får klarhet i om det påverkar körningen. En uppringning påvisar inte att det är problem med körningen.

Polisen själv har dock inte fått någon information inför 1 december och är frågande hur det hela ska gå till.

– I dagsläget har jag väldigt svårt att se hur vi ska kunna beivra det, säger Per-Erik Eriksson, chef för trafikpolisen i Kristianstad.

Hans kollega, Peter Karlsson, trafikpolischef för Jönköpings län, applåderar förändringen men ser också uppenbara problem:

– Någon kanske säger: "jag hade bara telefonen mot örat, jag pratade inte". Jag vet inte hur vi ska gå vidare då och vad krävs för en fällande dom?

Hur ska man då som bilförare agera?

Lars Wilhelmssons råd är desto mer konkret:

– Var återhållsam och använd inte apparater under körning.