Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Mobilstrul på tåg kan fortsätta

Trots att mobilnäten byggts ut för att ge tågresenärer bättre täckning och möjlighet att surfa ombord är det inte säkert att tekniken kommer att tas i bruk i sommar som det är tänkt. Telebranschen är kritisk och menar att Trafikverket inte gjort tillräckligt för att möjliggöra tekniken.

Annons

Om det inte går att slå på mobilnäten som är färdiga och står och väntar kommer det inte gå att surfa och ringa så bra som man vill. Det är uselt, säger Thomas Ekman, vd för Tele2 Sverige.

De nya frekvenserna ligger allt för nära Trafikverkets eget mobilnät och kan ge störningar i kommunikationen med tågen, skriver Dagens Nyheter. Trafikverket har därför fått en tidsfrist fram till den 1 juli 2015 av Post- och telestyrelsen för att åtgärda problemen. Bland annat måste mobilterminalerna på tågen bytas ut eller förses med störningsfilter. Annars kan inte teleoperatörerna slå på de nya basstationerna som byggts längs med järnvägen.

Det finns en uppgörelse sedan 2011. Redan då kunde man ana att det skulle bli förseningar. Vi har erbjudit oss under hela tiden att vara med och samfinansiera lösningar, men det har inte Trafikverket velat, säger Thomas Ekman, vd för Tele2 Sverige.

Nu vill Trafikverket mycket riktigt förlänga fristen. Orsaken är att lagen hindrar de 3 000 mobilterminalerna på tågen från att bytas ut. EU-regleringen håller dock på att ändras och ska göras tillämplig i Sverige under våren. Därefter räknar tågoperatörerna med att det tar upp till 18 månader att byta ut terminalerna.

Men Tele2 Sverige vill aktivera de nya basstationerna redan i sommar, och hävdar att det är Trafikverkets ansvar att inte tågoperatörerna påbörjat arbetet med terminalerna i tid.

När vi ingick den här överenskommelsen var det förutsett att den begränsning som har funnits i EU-direktivet kommer att upphöra. Det har Trafikverket varit medvetna om hela tiden. Man har kunnat utrusta tågen med filter utan att slå på dem. Att bara sitta still i båten i fyra år och bara vänta på det här var inte en del av överenskommelsen, säger Stefan Backman, chefsjurist på Tele2 Sverige.

Där skiljer sig uppfattningarna åt. Enligt Jonas Lindh, förvaltningsledare för operativ telefoni och radio på Televerket, är det tveksamt om arbetet med mobilterminalerna på tågen kunnat påbörjas tidigare.

Det är en gråzon.