Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Mopedist hade 3,43 promille i blodet

En 50-årig man döms till dagsböter för rattfylleri och olovlig körning.

Annons

Mannen stoppades av vittnen när de såg honom köra iväg på en moped. Vid provtagning visade det sig att mannen hade 3,43 promille alkohol i blodet, en alkoholkoncentration som för många människor skulle betyda medvetslöshet.

Mannen hävdade dock att han druckit efter att han stoppades och innan polis kom till platsen men rätten konstaterar att även med hänsyn till detta måste mannen ha haft minst 2,47 promille alkohol i blodet när han körde mopeden. Gränsen för grovt rattfylleri går vid 1,0 promille.

Mannen hade inte heller rätt att framföra mopeden varför han även döms för olovlig körning.

------------------------------

FAKTA: Så påverkas du av alkohol

0,2 promille: Tydli alkoholeffekt. Hämningslösande effekt gör det lättare att prata. Det går inte längre att köra ett fordon på ett betryggande sätt. Gränsen för rattfylleri.

0,3 promille: Sämre koncentration och allt svårare att klara finare manövrering. Sämre reaktionstid.

0,4 promille: Avståndsbedömningen blir sämre och synfältet förminskas.

0,5 promille: Ökad värmekänsla. Psykiska spänningstillstånd släpper. Allt sämre precision.

0,6 promille: Reaktionstiden försämras ännu mer.

0,8 promille: Tydlig alkohollukt och starka känslouttryck. Högljudd och överdrivna rörelser.

1,0 promille: Börjar sluddra. Svårt att gå stadigt och kontrollera känslorna. Sämre muskelkontroll förlänger reaktionstiden. Gränsen för grovt rattfylleri

1,2 promille: Svårt med balansen. Sluddrar rejält. Stor sik för illamående/kräkning om man druckit snabbt.

1,5 promille: Raglande gång, risk att falla omkull. Spiller och sluddrar.

3,0 promille: Gränsen till medvetslöshet. Uppfattar inte vad som händer och sker.

4,0 promille: Alkoholförgiftning – kan vara dödlig.

Källa: Motormännens Riksförbund