Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Morot som lockar fram det bästa

Svensk fordonsindustri går på knäna och många relaterade företag med den. När näringsminister Maud Olofsson tänker i termer av stödpaket bör hon överväga en rejäl skrotningspremie.

Annons

Många pusselbitar ska läggas på plats om klimathot och ekonomisk kris ska kunna vändas till något nytt och bättre. Tyskland prövar sig fram med en så kallad skrotmorot, på hela
2 500 euro, cirka 27 000 kronor. Den gäller under 2009, för bilar äldre än nio år och ägaren måste ha haft den i minst ett år.
Syftet är förstås att stimulera en kedja som i slutänden stärker nybilsförsäljningen och minskar utsläppen från personbilstrafiken på en och samma gång. Samma tankar finns i Frankrike, även om utformningen är lite annan.
Principen är dock densamma. Nu är frågan - varför inte köra samma linje i Sverige där särskilt bilberoende glesbygdstrafikanter drabbas hårt av föreslagna bensinskattehöjningar?
Det hör till saken att de som kör gamla bilar mest troligt inte varit de konsumenter som stått först i kön till att utnyttja den framgångsrika miljöbilspremien på 10 000 kronor.

Ett nybilsköp blir helt enkelt för dyrt för många. Det är bra om samhället kan förmå fler att byta bort den bensinsnålaste modellen till en bil som går helt på miljöbränsle. Men det måste vara lika viktigt att få bort de riktiga miljöbovarna från vägarna, även om ersättningsbilen i första ledet blir en som drar bensin eller diesel, men jämförelsevis mycket mindre.
Alla tjänar på det. Miljön förstås, men även bilisterna som då behöver tanka allt mindre av desto dyrare bensin. Sist men inte minst - det skulle i förlängningen bidra till sysselsättningen i fordonsindustrin.
Det har varit en tung period för både Volvo och Saab på sistone och ännu dröjer det innan något ljus kan skönjas i tunneln. Personbilsförsäljningen har halverats och stora delar av personalstyrkorna har varslats.
Trycket har varit hårt på regeringen att den ska träda in, men också att det sker med rätt medel. Skrotningspremien är en sådan. Den får marknaden att anpassa sig efter nya villkor i stället för att konservera något som inte fungerar, varken ur industrins eller den enskilde bilistens fall.

Det måste vara en dröm att som politiker - i svåra tider som dessa - kunna komma med en åtgärd som blir en katalysator på flera angelägna områden samtidigt. Inför en saftig skrotmorot och få bilisternas välvilja på köpet. Den lär dessutom bli allra störst hos landsbygdsbefolkningen som kör längst med äldst bilar och därför drabbas oproportionerligt hårt av bensinpris- och skattehöjningar.