Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Chevrolet rostar mest

En amerikan och en korean rostar mest på nordiska vägar.

Annons

Minibussen Chevrolet Trans Sport är den klart sämsta bilen bland 2002 och 2003 års modeller. Bäst är tyska Audi A 4, följd av Volvos 70-serie.

Bland nyare bilar, 2004 och 2005 års modeller, hamnar den koreanska SUV:en Hyundai Santa Fe i botten på rostlistan. BMW:s 5-serie toppar före Nissan Micra med minst rostangrepp.

i företaget Swerea Kimabs stora undersökning av de 30 vanligaste bilmodellerna mellan 2002 och 2005. Undersökningen har gjorts genom att analysera karossdelar från cirka 1 000 krockskadade bilar vid skrotningsföretag i Sverige, Danmark, Finland och Norge.

Trots rätt kraftiga angrepp på bara några år gamla bilar blir dock kvaliteten på våra bilar ständigt högre.

– Visst, bilarna blir bättre. Tillverkarna har tagit bort de punkter som är väldigt känsliga, framför allt punktsvetsade spalter, säger Bo Rendahl, ansvarig för undersökningen.

Dörrar, motorhuv, baklucka, bakskärm och tröskellådan fram och bak har granskats. På de ställena kommer rosten oftast först och där finns plåtveck, där vatten kan bli liggande och angripa karossen.

Saab klarar sig bra i den senaste rostundersökningen. Saab 9-5 har i båda intervallen medelvärde och Volvos 40-serie har mellan 2002–2003 och 2004–2005 års modeller förbättrat sin position från en sjunde till fjärde plats.

Det absolut sämsta betyget får minibussen Trans Sport från Chevrolet. I trösklarna hade 100 procent av spaltytorna betydande rostangrepp och hälften av de öppna ytorna hade ytliga angrepp. (TT)

Mer läsning

Annons