Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Motormännen dömer ut länets Europavägar

Motormännen dömer ut E‑45 och E‑14. Säkerhetsstandarden är undermålig.
– Jämtland har bland de sämsta vägarna i landet, säger Niklas Stavegård, säkerhetsansvarig på Motormännen.

Annons

Under 2008 har Motormännen inspekterat vägar i Sverige. De har framför allt tittat på vägens mittområde, korsningar samt sidoområden – om det finns träd, stenar och stolpar som bilarna kan köra in i om de åker av vägen.

– Europavägarna i Jämtland ger inte tillräckligt skydd. Säkerhetsstandarden måste höjas, säger Niklas Stavegård.

Sämst i Jämtland är E45:an. Över 80 procent av vägsträckan är underkänd.

– Det är anmärkningsvärt. Den blev Europaväg så sent som 2006. Det räcker inte med att man hänger upp nya skyltar. Vi tycker inte att en europaväg ska ha en så dålig säkerhet. Det måste fixas till, säger han.

– Det ska tas ett nytt nollvisionsbeslut i mars. Åtgärder för att göra vägarna säkra har störst potential att minska dödsolyckor, säger Niklas Stavegård.

Det är bara värre i Västerbotten och Norrbotten. Bäst säkerhet finns i Stockholm, Skåne, Halland.

– Ju längre norrut man kommer desto sämre vägar blir det. Det beror på att det är mindre trafik där. Men det måste vara säkra vägar över hela Sverige, säger han.

Även turistnäringen i länet arbetar för att det ska bli bättre och säkrare vägar i länet.

– Tillgängligheten är viktig. Ju lättare det är att ta sig till ett ställe desto större chans är det att turisterna åker dit. Vi vet att gäster tittar på hur lång tid det tar att åka samt hur säkerheten ser ut på vägarna innan de åker, säger Mats Forslund, länsturistchef på Jämtland Härjedalen Turism.

Vägverket har nyligt sänkt hastigheten på vissa sträckor.

– Vi vill i stället att de lyfter standarden så att de inte behöver sänka hastigheten, säger Mats Forslund.

– Framför allt på våren och sommaren kan det vara uselt, säger han.

Han tycker inte heller om att Vägverket experimenterar med vägsalt. Han säger att det blir glashalt när det fryser på med vägar som har saltats.

– Det händer att jag kör en sväng extra för att slippa vägsaltet, säger Gösta Jonsson.