Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Myller på bokmässa med många jämtar

Ett myller av uppfriskande idéer, pregnanta formuleringar, blödande hjärtan, frustande estradörer, resonerande revoltörer, engagerade barnförfattare och - som i förbigående - en stillsam jämtländsk världspremiär. Bokmässan är sig lik, på gott och ont, när den 30:e upplagan drar igång i Göteborg på torsdag förmiddag.

Annons

Årets tema är brasiliansk litteratur, en ambitiös satsning som till synes lätt försvinner i myllret och larmet.

Personligen rekommenderar jag gärna den fantastiska Clarice Lispector, egensinnig ryska vars skrivande blommade ut i Brasilien, och som det ihärdiga förlaget Tranan gett ut i tiotalet år. Hon är verkligen något utöver det vanliga.

Men Sverige har också fantastiska berättare. På torsdag förmiddag erkände exempelvis den ständigt talangfulle Lars Andersson hur hans kortroman om fiolinisten Lomjansguten egentligen är en beställning för en pjäs åt Leif Stinnerbom och Västanå teater.

Men jag gjorde som vanligt och smet ut via ett romanprojekt, urskuldade han sig för den ständigt nyfikna Kerstin Wixe, som delar den värmländska uppväxten med Andersson. Lika lustfyllt som sakligt hann de båda nu avverka allt från svedjefinnarnas historia till norska violinisten Ole Bull, Fröding och Selma Lagerlöf, den största av dem alla, enligt Andersson.

Både Lagerlöf och Fröding spelar också avgörande roll i Sigrid Combüchens lysande Den umbärliga om Ida Bäckman, en av Sveriges mest förtalade kvinnor. Osentimentalt men inte utan medkänsla skildrar hon här en livs levande stalker som hejdlöst parasiterade på litterära storheter.

Combüchens mycket välskrivna bok diskuterades nu tillsammans med den upprörande historien om Hjalmar Söderbergs hustru, som raskt förklarades sinnessjuk när maken hellre ägnade sig åt andra och något yngre kvinnor.

Johan Cullberg och Björn Sahlin har tröskat igenom de läkarutlåtanden som utan tillstymmelse till bevis klassade den förvisso fysiskt sjuka hustrun som debil och imbecill. Två helt skilda men samtida kvinnoöden, båda underordnade stora författare, båda systematiskt förtalade, rätt eller orätt, konstaterar Combüchen.

Kvinnlig smärta och sorg är också grunden för östersundsfödda Emma Warg som på torsdagen högläste ur sin litterära debut lyriksamlingen Nära darrar ingen hare.

Emma har varit både framgångsrik fotomodell i Paris och skådespelare i Los Angeles innan hon återvände till Sverige för tiotalet år sedan och började plugga litteratur på allvar.

I vintras publicerade hon dessutom en text ur ett pågående arbete om skönhet och nu läste hon sina dikter inför en publik som innehöll både John Swedenmark och Annika Norlin. ÖP återkommer med en intervju med Emma.

Ännu en utlokaliserad jämte lockade intresserade publik på torsdagen. Carl-Johan Markstedt var på sin tid både ÖP:s nöjesredaktör och frontman i punkbandet Sektor Seks. Nu fångade han en publik av idel lärare eftersom han och lärarkollegan Martin Sandberg just gett ut en handledning för romanläsning på gymnasiet:

Vi har utarbetat diskussionsfrågor som engagerat de elever vi provat dem på. Man kan säga att vi förordar bokcirklar på klassnivå, något som verkligen kan ge stora effekter på elevernas uppfattning av litteratur och vad läsning ger – inte minst vad gäller pojkar, säger Calle.

Bokanvisningarna gäller Bonjour Tristesse, Cirkeln och Främlingen, ett nog så ambitiöst startpaket.

Ännu yngre läsare stod i fokus när mästerliga Anna Höglund, Ulf Stark och Per Gustavsson diskuterade konst-ig barnlitteratur, en rubrik som gjort både dem och moderatorn Agneta Edwards irriterade:

En förskollärare jag känner väl säger att hon aldrig hört barn klaga på att böcker skulle vara konstiga, det är bara en fördom hos vuxna, sade hon.

Anna Höglund markerade också ilska mot det synsättet och Ulf Stark ifrågasatte nyttan med att förstå böcker:

Jag vill inte ha en fyrkantig Björklund-förståelse av litteratur där alla kan enas om vad en text betyder. Sagor har till uppgift att skildra sånt som vi inte riktigt förstår. Det handlar om känsloupplevelser. Jag är exempelvis kär i min fru, utan att riktigt kunna beskriva vad kärlek är, men den oförmågan gör inte att jag vill skilja mig från henne, sade han med adress till ministern.

Årets mässa har fler jämtar än vanligt på programmet, vi återkommer med rapporter både före och efter helgen.

Och vad gäller historien om Lomjansguten – i sommar går den slutligen upp som pjäs hos Västanå, berättar Lars Andersson. Det kan bli något alldeles extra.