Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Namnstrid om populärt berg

På turistbroschyrerna har det ett namn och på kartorna ett helt annat. Nu har Lantmäteriet utrett och bestämt vad man egentligen borde kalla ett av länets mest kända berg.

Annons

Den som kommer till Jämtland och ber om en vägbeskrivning till Vättaberget kan få leta länge. Den som frågar efter Elefantberget däremot, eller Den sovande elefanten, lär få bra mycket snabbare hjälp att hitta till Hammarstrands turistanläggningar.

För även om det är Vättaberget som det heter på alla kartor, så har det i folkmun varit Elefantberget ända sedan de första turisterna anlände till orten för hundra år sedan och noterade att det har formen av en sovande elefant.

Nu har Lantmäteriet utrett vilka namn som ska gälla i formella sammanhang och bestämt sig för att det är Vättaberget som gäller. Orsaken är att det namnet har sitt ursprung i tiden då länet hörde till Danmark/Norge och beskrev att det var på dess topp som det tändes varningseldar om svensken var i antågande.

"Det finns inget skäl till varför namnet i officiella sammanhang skulle utmönstras till förmån för det relativt ohistoriska Elefantberget, en historia som för övrigt har en historia skiljd från den lokala miljön", skriver Lantmäteriet i sin slutsats.

Ursprunget till utredningen var att en ortsbo retat sig på att bolaget Elefantberget AB, som driver ortens skidanläggning, konsekvent kallar berget för sitt eget namn i marknadsföringen.

Detta kan inte Lantmäteriet göra något åt, skriver de i utredningen, men hänvisar till en hänsynsparagraf i kulturminneslagen där stat och kommun är ålagda att kalla platser för sina officiella namn.

Gun-Marie Persson är marknadsansvarig på Destination Ragundadalen. Hon har förståelse för att ortsbor reagerar på att det yngre namnet nu får en allt större spridning än det äldre, men upplever inte att det finns någon fara eller motsättning i saken.

– Vi håller med om att namnet Vättaberget är viktigt att behålla för att folk ska förstå vilken historisk roll det har haft, men samtidigt finns det ingen anledning för Elefantberget AB att ändra sin marknadsföring. Jag tror att en kombination där vår historia blir belyst ur olika perspektiv är en bra lösning, säger hon.