Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

När du saknar allt har du inget att förlora

Peter Lucas Erixon

Silversnöret

Trombone

• Känsligt

Vansinnesdåd. Passionsmord. En otillräknelig person. Kanske rentav sinnesslö och hopplöst kriminell.

Många var snabba att förklara och uttala sig om vad som hade lett fram till det till synes meningslösa och brutala mord som upptäcktes strax norr om byn Fyrås söder om Hammerdal sommaren 1941.

Särskilt som polisen inom ett dygn hade den skyldiga inom lås och bom. En kvinna som mördat sin rival av svartsjuka utan att ens försöka gömma sig.

Men också det tillsynes oförklarliga borde gå att begripa och rimligen är det drivkraften till att Peter Lucas Erixon skrivit sin roman "Silversnöret" (Trombone) som utkommer idag.

Ytterst samvetsgrant återger han själva förloppet, inklusive alla personliga förhållanden för Linnea Persson, som vid 36 års ålder dömdes till livstids fängelse för mordet.

Och just genom att Erixon bryr sig om att bygga upp en komplex och sammansatt bild framträder här snart ett förlopp som kan ge den mest hårdhudade ångest och känna en klump i magen.

Inte för att Linnea hade någon som helt rätt att ta livet av sin rival, den yngre kvinna som var förlovad med hennes älskare. Det finns inget försvar för själva gärningen.

Men för att Erixon med ett mycket nedskruvat tonläge lyckas ge en förklaring som är isande obehaglig till hur samhälleliga och personliga katastrofer kan driva fram en förtvivlan som i värsta fall leder till katastrof.

Man kan inte ens säga att det var klassamhället som gjorde Linnea Persson till mördare, men väl att det bidrog till det armod som bröt ned henne till den punkt där hon inte längre kunde kontrollera sina impulser.

Kanske var hon predisponerad till dålig impulskontroll redan från den nervklena mamman som inte orkade ta hand om sina barn. Kanske fick hon en roll i syskonskaran som utplånade hennes självkänsla.

Vid någon tidpunkt klev hon över gränsen och började stjäla, till synes planlöst och oöverlagt, alltid mycket oskickligt.

Lika oskickligt är mordet, som kanske var en impuls, kanske inte ens avsiktligt, kanske det bara svartnade för henne.

Peter Lucas har inga pekpinnar, visar inte på svar, men ger möjligheter - för givetvis har han gjort ett urval av fakta, även om han är samvetsgrann och detaljrik ned till nivån av polisprotokoll.

Linnea Persson befann sig på glasberget när hon ogift och straffad vid 35 års ålder träffade mannen i sitt liv, Erik som brydde sig om henne och fick henne att falla pladask.

Plötsligt såg hon ett hopp, plötsligt såg hon en framtid - med man, familj, barn och lycka mot alla odds, hennes elände kunde ta ett slut.

Men det var en illusion.

Verkligheten spottade henne i ansiktet, för Erik var redan förlovad, han hade bedragit både henne och sin fästmö uppe i skogarna kring Hoting.

Med en bottenlös brist och en sorg som måste varit oändlig begav sig Linnea till rivalens bostad, lockade med henne ut i skogen och tog hennes liv.

En handling lika irrationell som hennes stölder, kanske lika impulsartad.

Det Peter Lucas visar är hur brist och fattigdom kan vara en explosiv kombination, att människan till slut brister om hon förnekas allt av värde.

Där ligger den allmängiltiga sanningen i det konkreta mordfallet från Fyrås, som förstås är ett av tusental exempel på kränkta människor som får spelet, som tappar kontrollen, ballar ur och gör saker de egentligen vet är helt fel.

Den insikten gör inte "Silversnöret" mindre gripande. Den strama berättelsen gör den snarast biblisk eller lika giltig som en klassisk tragedi.

Långsamt maler han fram sin historia som obönhörligt vrids mot sitt svarta slut.

Det är starkt och det är sant. Dessutom ett inlägg i många samtida debatter om både realism, romankonst och uppriktighet. En utmärkt roman som stannar i medvetandet långt efteråt.