Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nascar en nåbar dröm för Danielsson

Kostar det verkligen åtta miljoner kronor att köra STCC?

Får en racerförare äntligen lite ledigt i november?

Är drömmen om Nascar bara en ouppnåelig dröm?

– Nej, nej och nej, säger Alx Danielson till TT.

Annons

Medan STCC-stallen håller på att göra klart budgetarbetet och se över sina förarkontrakt inför nästa säsong sitter Alx Danielsson och smider planer.

Om allt går som det ska så blir det flytt till USA och det som alla förare drömmer om efter att de naiva F1-planerna fallit på sin egen orimlighet: Nascar.

– De flesta förare i Sverige skulle nog släppa allt om de fick chansen att köra Nascar. Och jag tänker försöka ta den, säger Danielson.

Han hoppas kunna flytta med familjen till USA och köra där nästa år.

– Det beror helt på hur arbetet går de närmaste veckorna. Innan nyår måste jag veta om jag vågar mig på en Nascarsatsning på den nivån eller om jag tar ett år till baserad i Sverige med lopp i USA för att utöka licensen, säger Danielsson.

– Jag är i sluttampen av budgetarbetet. Allt grundjobb är redan gjort, problemet är att jag inte har rätt licens för att få köra allt. Men jag kan köra till mig en större dispens, och det ska jag försöka göra. Och så hoppas jag få till Daytona 500-start under klassiska Daytona-veckan i februari.

Vill inte dubblera

TT: Vad gör du om Nascar-planerna inte går i lås?

– Jag hoppas få köra STCC, jag har några krokar ute och diskuterar med några olika stall. Men jag vill inte dubblera längre, och köra STCC och V8 Thundercars samma dagar, det blir så splittrat. Jag vill köra en grej. Men november är den tid på året då allt fortfarande är möjligt.

TT: Hur mycket kostar det egentligen att köra STCC?

– Inte de åtta miljoner det har talats om, men det beror ju helt på upplägget. Men en fullsäsong för en bil kostar nog runt två miljoner kronor. Sedan beror det ju på hur man räknar, vissa kostnader är ju faktiska som driftskostnad, startavgifter, slitage på bil, motorkostnad och avskrivning på bil och utrustning. Dessutom finns det en x-faktor i att man kan krascha bilen. Man kan inte beräkna en STCC-budget på polare, men man behöver så klart inte spendera hur mycket pengar som helst. Det största sponsortältet eller den finaste lastbilen gör inte att bilen går fortare.

Tät racing lockar

TT: Hur gör man en kraschbudget?

– Det är ju svårt. Kan som exempel ta en helg på Spa för några år sedan när jag krockade med Sebastian Vettel (numera F1-världsmästare) i första loppet. Fick bygga en ny bil minus motor och växellåda efter det, Och dagen efter fick jag en däckexplosion i 270 kilometer i timmen och snurrade av. Bilen var totalförstörd, den var som en banan. Det helgen kostade över två miljoner kronor. Hur gör man en budget på sådant?

TT: Du verkar gilla STCC, vad är det som lockar med Nascar?

– Det är det sportsliga. Det är tät, hård racing med massor av omkörningar och olika vinnare. Vill man köra någon serie internationellt för sportens skull är Nascar det bästa. Jag hoppas verkligen jag får till det och stödet från följare av satsningen har varit enormt.

---------------------

Fakta

Född: 1 april 1981

Meriter: Belönad med Bilsport Awards för bästa racerförare och bilförare alla kategorier (2006), totalsegrare i Formula Renault 3.5 Series (2006), tre segrar i brittiska Formel Ford-mästerskapet (2003), brittisk mästare i Formel Ford Zetec Winter Series (2002).

Aktuell: Kan bli första svensk som kör en hel säsong i Nascar 2014. (TT)