Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nicklas Strandberg bjöd på själfullt orgelmaraton

Annons

Själfull musik på Alla själars dag. Nicklas Strandberg bjöd på ett 90 minuter konstfullt sammansatt Requiem för orgel i Hoppets kapell i lördags. Ett mindre orgelmaraton där han blandade stilar och verk till en stilla själavandring. Ett sparsmakat musikflöde som öppnade själens skrymslen och gav plats för kontemplation.

Centrala var verk av Liszt och Pärt: ”Jag har upptäckt att det räcker om en enda ton spelas vackert. Denna enda ton, stillheten eller tystnaden lugnar mig” (Arvo Pärt).

Strandberg spelade många toner vackert. Programmet var genomgående nyanserat och mjukt. Omsorgsfullt registrerat väl utnyttjande den lilla orgelns möjligheter.

Starkast talade verken av Pärt. En långsam vandring mot evigheten var klockklangerna och den jämna tintinnabuli-pulsen i ”Pari Intervalli”. Vävde ihop sinnet gjorde de hypnotiska klangerna i den klassiska ”Spiegel im Spiegel”. Ett verk med stark evighetskänsla.

Trollband gjorde också ”Annum per Annum” med överraskande humoristiska och fria inslag i musiken. Mer traditionellt klingade i detta sammanhang Liszts ”Requiem för orgel”. Det passade väl för dagen och Strandberg gav verket en lågmäld framtoning med undantag av de mer bombastiska satserna Dies irae och Postludium. Stillsamt och nyanserat med artikulation och sparsmakad registrering.

Stack ut i detta sammanhang gjorde Messiaens klangfulla ”Apparation de l´église eternelle” med sköna klang och tonmassor. Musik som speglade kyrkogården utanför som denna dag var fylld av ljus, blommor och människor.