Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nobels varumärke varar

President Barack Obamas stadsbesök i all ära, men det är under den här oktoberveckan och när medaljutdelningen tar vid i december, som Sverige verkligen sätts på världskartan. Tacka Alfred Nobel för det. Han var framgångsrik, men framför allt vidsynt genom att efterlämna stora delar av sin förmögenhet till forskningens fromma.

Annons

Den som får Nobelpris blir ihågkommen vetenskapsman och kvinna, för all framtid. Nobelpriset står sig. Det visste nog inte krutgubben Alfred, men han är den som med sitt eget varumärke gjort Sverige mest känt genom alla tider.

I gårdagens SvD publicerades intressanta artiklar om vilka som fått och oftast får vetenskapspriserna. Amerikanerna dominerar stort. Analysen som görs är att deras vinnarskallar är vida överlägsna många andras. Inte intellektuellt, men mentaliteten att till varje pris vilja nå ända fram i sin forskning, har ofta bidragit till deras framgångar.

Sen är Amerika förstås störst och därmed också välutrustade vad avser ekonomiska muskler till de mest kända universiteten och forskningsinstitutionerna.

Den här veckan har det varit gott om fler amerikanska pristagare, både medicin, fysik och kemipriset har haft USA-anknytning.

I dag är det Peter Englunds tur att i rollen som Svenska Akademiens ständige sekreterare få presentera årets litteraturpristagare. Författarpriset känns vara Nobelstiftelsens blå band, eller prisernas pris. Litteraturpristagaren röner också störst internationell publicitet.

Häromåret tvingades Nobelstiftelsen devalvera prisets storlek från tio till åtta miljoner kronor. Ingen har hittills klagat. Här är medaljen och äran fortfarande det viktigaste – penningsumman mer en bonus.