Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nödnumret 112 missbrukas

Olydiga barn, ilskna igelkottar och behov av allmänna råd är inga bra anledningar att ringa polisen akut på 112.
Fyra av tio samtal till nödnumret gör inget annat än tar värdefull tid från de riktiga ärendena.

Annons

Samtal till polisen utgör den näst största kategorin av alla samtal till nödnumret 112. Drygt 617 000 SOS-samtal når polisens operatörer varje år. Närmare 124 000 samtal kopplas aldrig fram eftersom de inte gäller nödsituationer.

Men vissa slinker igenom, trots att de inte borde. Andra kommer via växeln på 114 14 eller kopplas in från polisens kontaktcenter som nås på samma nummer.

– De felkopplade samtalen tar upp alldeles för mycket av vår tid. Det gör att de som är i nöd på riktigt får vänta, säger en operatör som jobbar på en av landets större kommunikationscentraler.

Oklart om nödsituation

Att 112 är ett nödnummer vet många. Men alla tolkar inte nöd som en situation som innebär akut fara.

– En parkeringsvakt ringde och ville veta hur han kunde få fram registreringsnumret på en bil utifrån chassinumret. Bilen stor parkerad så nära en annan bil att registreringsskylten inte gick att se, berättar operatören.

En annan upplevd nödsituation, återgiven i en krönika i Polistidningen, gällde en man som krävde akut polishjälp för att avlägsna en aggressiv, fräsande igelkott. Han blev ytterligare en i raden av uppringare som inte fick den polishjälp han krävde. Det får inte heller föräldrar som ber om hjälp med ilskna barn som vägrar att sluta spela dataspel.

Viktigt nummer okänt

Exemplen till trots, de flesta samtal som felaktigt hamnar hos de operatörer som ska se till att poliser får information om ärenden av akut natur är inte särskilt spektakulära. De kan gälla skadade smådjur, polisanmälningar som inte är akuta eller ärenden som är en fråga för exempelvis gatujour eller annan kommunal verksamhet.

Vid SOS Alarm säger presstalesmannen Anders Klarström att andelen felringningar måste ner.

– Det är en alldeles för hög siffra med 40 procent, men det har blivit bättre. När det var som värst var det 60 procent som inte borde ha ringt 112, säger han.

När det gäller just samtal till polisen är ett problem att 114 14, polisens nummer för icke-akuta händelser fortfarande inte är känt av alla.

– Det har funnits i nio och ett halvt år, säger Klarström.