Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nöjda kunder inget för Jämtkraft

Nöjda kunder är tydligen ingenting som ligger Jämtkraft varmt om hjärtat. När man övertygade många om att fjärrvärme var den framtida lösningen för många husägare, såg man också till att låsa dessa kunder till en avtalsform som gör att man inte kan byta elleverantör (i alla fall inte ännu), och därför har också fjärrvärmekunderna drabbats av de största prisökningarna.

Annons

Men nu när fibernät skulle läggas var det bra med fjärrvärme enligt säljaren, för då var ju allt redan förberett, klappat och klart. På avtalet står visserligen att fastighetsägaren ansvarar att gräva från och med tomtgränsen, men säljaren visste ju att allt redan fanns på plats hos oss, så grävning skulle inte behövas.

Sedan visar det sig att säljaren har fel. Jämtkraft har inte riktigt koll på sina kartor och endast en del av husen har förberetts för fibernät i vår radhuslänga trots att fjärrvärmen är indragen samtidigt (?).

Olika hushåll med skilda lösningar och kostnader i tid och/eller pengar för att gräva blir konsekvensen av Jämtkrafts oförmåga att känna till sin brist på korrekt information i kontakt med sina kunder.

I ett telefonsamtal med Jämtkraft efterlyste jag lite goodwill exempelvis i form av någon rabatt. De har ju, som deras representant uttryckte det, "lovat mer än de kan hålla, däremot är det omöjligt att ha korrekta uppgifter på sina kartor". Inget av detta motiverar dock någon form av kompensation enligt honom.

Om inte Jämtkraft inser att kunder har ett längre minne än bindningsavtal och att det långsiktigt kan påverka det antal som väljer deras tjänster, föreslår jag kurser eller litteratur i ämnet, annars lovar jag att det inte håller.

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel