Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nostalgikick från en tid av framtidsoptimism

Minns du möjligen när du första gången mötte Krakel Spektakel, eller kanske mumintrollet?

Annons

Lisa Bjärbo & Susanna Hellsing.

”Bilderboksretro 50-tal”.

Rabén & Sjögren.

Om inte, eller om du helt enkelt vill återknyta kontakten med barndomens bilderboksupplevelser, har du just nu ett gyllene tillfälle att passa på.

Lisa Bjärbos och Susanna Hellsings (ja, hon är dotter till Lennart) ”Bilderboksretro 50-tal” har nämligen landat på bokhandelsdiskarna.

I en kaskad av färg och form flyttar de oss tillbaka till 1950-talet, mitt under vad som brukar benämnas den svenska barnbokens andra guldålder.

Låt mig börja med en kort rekapitulation av bakgrunden till denna utveckling.

År 1945 utgör för den svenska barnboken en brytningspunkt. Detta år utkom tre böcker som på olika sätt bröt med rådande normer. Kanske kan ni gissa vilka?

Världens starkaste flicka gjorde då entré i Astrid Lindgrens Pippi Långstrump. Lennart Hellsing debuterade med ”Katten blåser i silverhorn” och Tove Jansson, som också var debutant, fick ”Småtrollen och den stora översvämningen” utgiven. Det var i den boken mumintrollen introducerades för svenska läsare.

Även andra halvan av 1940-talet bjöd på utgivningen av en rad intressanta och nyskapande barn- och ungdomsböcker, men det var under 1950-talet som den riktigt stora utgivningsboomen tog fart.

Med andra världskriget i färskt minne valde nu alltfler stora författare och illustratörer att rikta sig till barnen, vilka man hoppades kunna påverka med hjälp av god kultur så att krigets fasor inte skulle upprepas.

Synen på barn- och ungdomsåren kom alltmer att ändras i en riktning som krävde en ökad kulturell marknad för dessa åldersgrupper. Bland annat kom förlagsbranschen att blomstra, något som i sin tur genererade en större utgivning.

I sin antologi, den första i Rabén & Sjögrens nya satsning på retroantologier om bilderböcker, bjuder Bjärbo och Hellsing på representativa och tidstypiska bilder ur ett stort antal svenska (och i någon mån utländska) bilderböcker från 1950-talet.

Till bilderna finns korta men upplysande texter om böckernas tillkomst, persongalleri och handling. Och visst bjuder antologin på såväl en härlig nostalgikick som en exposé över dåtidens bilderboksutgivning.

Men jag kan ändå inte låta bli att önska att författarna till detta också hade lagt ett mer utförligt resonemang kring bilderbokens utveckling under 1950-talet.

Hur syns decenniets framtidsoptimism i bilderboken, vad innebar egentligen den nydanande barnlitteraturen och hur skapades bilderbokens illusion av trygghet och präktighet, som författarna kort berör i ett utmärkt förord?

Dessa frågor är fortfarande obesvarade efter läsningen av denna i övrigt mycket läsvärda bok.