Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nu åker även fler vuxna buss

Åre kommuns stora satsning på gratis buss för ungdomar är en succé.

Annons

– Vi hade ingen aning om att det skulle gå så bra, säger Magnus Dahlin som är näringslivssekreterare.


Redan 2007 satsade Åre kommun på en ökad busstrafik. Tanken var att ha stadstrafik på landsbygden. Satsningen gav direkt en effekt, allt fler började åka kollektivt när antalet turer blev fler.

I fjol gjorde Åre kommun ännu en satsning på kollektivtrafiken. Strax innan jul fick alla barn och ungdomar en present från kommunen: ett busskort som garanterade fritt åkande på alla bussar i hela kommunen och på Östersunds stadsbussar.

Nu visar statistik att satsningen gett resultat. Antalet resenärer har under de senaste nio månaderna ökat med 55 procent. Men det är inte bara de unga resenärerna som står för ökningen. Om man tittar på antalet resor ser man att 45 procent av resenärerna betalar för biljetten vilket är en ökning med 40 procent jämfört med ifjol.

Magnus Dahlin förklarar ökningen med att ungdomar har bevisat till de vuxna att det är enkelt att ta bussen.

– Man får en medvetenhet om att det går att åka buss. Det är den här spridningseffekten som vi ville ha.

Från början var det tänkt att ungdomskortet skulle gälla på tåg men det gick inte att få igenom det, det skulle bli för dyrt för kommunen. Men enligt Magnus Dahlin försöker Åre kommun få till en lösning,

– Vi jobbar hel tiden med det. Men jag tror inte att det kommer att ske i brådrasket.

Åre kommun har dessutom tagit bort flera turer som gått parallellt med tåget. Länstrafiken tog även bort Årependeln som numera körs på kommersiell basis och därför gäller inte ungdomskortet på dessa turer.

Samtidigt som antalet resenärer har ökat har biljettintäkterna ökat med 800 000 kronor. Men trots ökade intäkter är kollektivtrafiken ingen kassako.

– Kollektivtrafiken är aldrig en bra affär. Det är det inte ens i Storstockholm, säger Magnus Dahlin.