Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu gäller nya skoterregler

Nu gäller nya regler för dem som vill köra skoter i Krokoms kommuns tätorter. Dels har de gamla föreskrifterna införts i Transportstyrelsens databas igen och dels har gränserna för tätortsområdena justerats. Något som inte har gjorts sedan 1994.

Annons

Att de gamla föreskrifterna har införts i databasen igen betyder att det är strikt förbjudet att köra i tätort på annat än på märkta skoterleder. De gamla lokala föreskrifterna försvann eftersom de inte lades in i Transportstyrelsens rikstäckande databas för trafikföreskrifter, RDT, och därför har lagstiftningen varit bristfällig. Finns de inte i databasen kan inte heller polisen bötfälla någon som kör i tätort.

Men nu är det alltså ändrat. 1 december 2013 skärptes den gamla lagstiftningen igen och utöver det gäller nya förbudsområden.

– Kartorna är omritade efter hur det ser ut idag med all nybyggelse och så är det lite förändring på ledernas sträckning. Det är stora förändringar i förbudsområdena i tätorterna, men ingen vet hur de ser ut i dag, Så det är viktigt att det kommuniceras, säger Jocke Hestner från Krokom Skoter allians.

Inom de så kallade förbudsområdena får man bara köra på lederna och kör man utanför tätort ska man hålla sig till markerade leder, där avtal finns med markägarna. För att köra på lederna ska marken vara väl snötäckt.

Lagstiftningen kring förbudsområdena i kommunen infördes 1985 och har varit oförändrade sedan 1994, så kommunen bestämde sig för att göra en översikt. I augusti fick de tolv skoterklubbarna i kommunen titta på kartorna över sina områden och tycka till. Nu jobbas det för fullt med att byta skyltar och reflexer där förändringar är gjorda i ledsystemet.

– Det är mest förändrat i alla tätortsområden och främst i Krokom, Dvärsätt och Ås där det har byggts mycket under de senaste 25 åren, säger Rune Lindström, som är en av dem som är ute och arbetar med lederna.

– Vi har otroligt mycket skotertrafik i Krokom. För några år sedan hade vi 3 589 registrerade skoterförare och utöver det är det ju alla tillresta. Vi har ju kallats för "skoterkommunen" och har 120 till 150 mil preparerad skoterled och 60 mil bilväg. Det säger ganska mycket säger Jocke Hestner.

Och skoterturismen är något de gärna vill lyfta fram.

– Just nu är det stängt för all skotertrafik vid Dundervattnet, på gränsen mellan Strömsund och Krokom. Det beror på att vi inte kommer överens med markägarna, men denna led är enda möjligheten att åka skoter norrut och korsa det stora fjällområdet på statens mark. Jämför vi detta med E 14 så är det är som att vi skulle stänga av E14 för bilförarna, säger Jocke och fortsätter: 

– Det ringer mycket folk både från norr och söder och undrar hur de tar sig igenom kommunen. Det är ju som en motorcykelsemester och turisterna behöver mat, bensin och sovplatser. Det är en riktig infrastruktur.

Annons