Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu har mejeriet i Ås blivit glassfabrik

Utbildningsmejeriet på Rösta i Ås har blivit Jämtlands Mejeri och ostarna i disken har bytts ut mot premiumglass.

Annons

I går var det förhandsvisning och provsmakning i den nya glassfabriken.

Fjällgårda gräddglass heter varumärket och smakerna är lingon, blåbär, svartvinbär och original, en glass utan bär.

I dag ska glassen vara ute i butik.

– Mjuk, krämig och en fantastiskt bra konsistens.

Det är Kenneth Sundströms omdöme om glassen. Men så äger han också glassföretaget tillsammans med hustrun Maria och Eva Eriksson från Norderön.

– Jag är dessutom en riktig glassälskare, tillägger han.

Två kilometer från glassfabriken har makarna Sundström sin gård och där producerar de 65 mjölkkorna runt 600 ton mjölk per år.

– Så nu kan vi vidareförädla en liten del av mjölken från de egna korna till glass. Och det är den jämtländska naturen som sätter smaken. Svartvinbären kommer exempelvis från bärbuskarna i Höglunda.

När Kenneth Sundström för två år sedan läste i ÖP att landstinget skulle lägga ned utbildningsmejeriet väcktes hans intresse för att starta glasstillverkning.

– Osttåget hade ju redan gått och jag visste att mejeriet var fräscht och skulle passa för verksamheten.

Under resans gång har han gått kurser hos bland annat Thorkil Boisen, mikrobiologen som sadlade om till glassmästare på den danska ön Bornholm.

Svenska kocklandslaget har också varit bollplank och inspiratörer.

Så här långt har ägarna investerat ett par miljoner kronor i anläggningen och lokalerna hyrs av landstinget.

Som mest kan 600 liter glass i timmen tillverkas. Och det är ingen lågprisglass.

– Vi gör ju glass från grunden av äkta råvaror från Jämtland. Det här är ett mathantverk, säger Kenneth Sundström.

Gräddglassen ingår i Smakriket Jämtlands produktsortiment. Servicegruppen i Östersund sköter försäljning och distribution i länet medan rikstäckande grossistföretaget Martin Olsson gör det i övriga Sverige.

– Vi kan luta oss emot en mycket bra säljorganisation. Självklart blir det också fabriksförsäljning och det mesta talar för att vi kommer att ha en glasskiosk på Stortorget i Östersund i sommar.

Men storleken på glassproduktionen vet han inte i dag.

– Det beror självklart på efterfrågan. Men jag är optimistisk och därför har vi vågat satsa, säger Kenneth Sundström.

Annons