Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nu måste våra riksdagspolitiker ge nya direktiv till Trafikverket

För några år sedan presenterade Trafikverket en flerårsplan för ökad trafiksäkerhet längs våra största vägar i länet. Vad bra tänkte nog de flesta. Äntligen kommer man att åtgärda sträckan Pilgrimstad–Brunflo, som var inplanerad för över tio år sedan. Och kanske man också tar tag i E 45:an, som är krokig och smal på många ställen.

Men alla med insikt i trafiksäkerhetsarbete blev grymt besvikna. Trafiksäkerhetsverket presenterade en plan för hur vissa delar av E 14 och E 45 skulle få sänkt hastighet till 80 kilometer i timmen på vissa sträckor med början år 2020. Som motivering anfördes riksdagens nollvisionsmål och att cirka sju liv skulle kunna sparas genom denna åtgärd. Sådana beräkningar är naturligtvis rena antaganden framtagna vid skrivbordet helt utan kontakt med verkligheten. Man frågar sig också, om det trots allt var så. Varför brydde man sig inte om dessa liv åren fram till 2020?

I sina teoretiska bedömningar av hur många liv som kan sparas tittar Trafikverket enbart på effekterna av om en olycka sker vid en viss hastighet. Det behövs ju inte någon professor för att räkna ut att skadorna blir svårare om två bilar frontalkrockar i 90 i stället för 80. Men det är kanske bättre att vidta åtgärder så att bilarna inte frontalkrockar alls! Att göra en plan för mitträckesseparering för dessa vägsträckor istället. Man har heller inte räknat på hur risken för olycka ökar, när hastigheten sänks långt under det som många bilister uppfattar som rimligt. Då sänks också bilförarnas koncentration. Det finns undersökningar som visar att dålig koncentration (distraktion)kan vara orsaken till 70 procent av alla olyckor. Enligt tillgänglig statistik sker i dag majoriteten av alla svåra olyckor på vägar med 70 eller 80 kilometer i timmen som hastighetsgräns. Betydligt färre olyckor sker på 90 och 100 vägar och allra lägst är olycksfrekvensen på våra 110 (120) vägar. En del av de vägsträckor som i dag har 80 eller planeras sänkas till 80 kunde vi för 15–20 år sedan köra i 110 kilometer i timmen, trots oändligt mycket sämre krockskydd i bilarna. Varför drar inte Trafikverket några slutsatser?

I dag lever vi med effekterna av coronapandemin. Vi har en statlig myndighet som beslutar (föreslår) om balanserade åtgärder i samhället för att dels samhället skall fungera och dels minimera antalet som smittas och dör. Det är provocerande när Trafikverket beslutar om inskränkningar i möjligheterna till snabb och säker transport på våra vägar för att kanske, kanske spara sju liv per år, samtidigt som Folkhälsomyndigheten anser att man på några månader får acceptera att 5 000 liv gått till spillo, för att samhället inte helt skall stängas av.

Riksdagen måste nu ställa krav på att Trafikverket vidtar åtgärder, som anpassas till kravet på att samhället skall kunna fungera effektivt. Och jag vill att våra fyra riksdagmän från länet, gärna i samarbete med övriga norrländska riksdagsmän nu tar ett initiativ i frågan och stoppar Trafikverkets i längden farliga inriktning.

Sten Bredberg

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel