Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nu öppnar konsthallen igen

I helgen slog Exercishallen Norr åter upp portarna för en storslagen konstutställning. Lokalen som skapades för Färgfabriken Norr visar nu en professor och hans elev i full skala.

Annons

Redan 1992 började Kåre Henriksson studera vid Konsthögskolan i Trondheim och hade då Jon Arne Mogstad som sin professor och lärare.

Nu ställer de tillsammans ut 70-talet verk i Östersund i en blandad retrospektiv och färsk utställning.

– En av dukarna gjorde jag klar i torsdags, medan andra bearbetats i tiotalet år innan de blev klara, säger Kåre.

Jon Arne understryker att han omgående imponerades av sin mycket avancerade elev, som snart blev hans kollega:

– Jag vet inte hur mycket jag lärt honom tekniskt, men vi har alltid haft mycket ingående samtal om konsthistoria och diskuterar alltid konstteoretiska frågor.

Jon Arnes konst är i själva verket fullständigt impregnerad med konsthistoriska referenser, han har gett ut en bok med namnet "El Greco Revisited", där han blandar element från den gamle mästaren med amerikanskt popmåleri från 50- och 60-tal.

– Jag tror hans kompositioner lockat mig, han var på många sätt föregångare och jag upptäckte honom under en studieperiod i New York.

Kåre har för sin del referenser till både Kurt Schwitters, Rauschenberg och William Blake i flera av de verk han visar nu.

Så hur tycker Jon Arne att hans forne elev utvecklats från tiden då de först sågs?

– Han använder färgen på annat sätt, jag tycker han är mer färgsprakande och det handlar alltid om att våga när man målar.

Kåre håller med och minns att han tidigare utgick från tre komplementfärger och några dissonanser, men att han blandar på andra sätt numera:

– Jag tror jag blivit modigare, men man måste hela tiden hålla i gång måleriet för att inte tappa tempo.

Jon Arne beskriver hur han låtit figurativa element komma in i bilderna, samtidigt som han laborerat med textfragment och blinkningar till andra kollegor.

Bakom utställningen står Lars Bolin, som för tillfället hyrt ut sitt galleri och under den nya utställningens gång kommer att ordna frukostmöten med föredrag för företag och andra konstintresserade i den stora lokalen som han ursprungligen kläckte idén till:

– Det känns fantastiskt att kunna göra en sådan här utställlning i Östersund.